Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Torzó nem maradhat, pluszforrás a dunakiliti kerékpáros hídra

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 hét, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Egy frissen közzétett kormányhatározat idén 940 millió, a következő két évben pedig 1,4 milliárd forintot szán a kormány a dunakiliti híd befejezésére, mert az indoklás szerint „a kormányzati döntéssel rendelkező megkezdett beruházások befejezése érdekében egyetért azzal, hogy költségvetési vagy uniós forrásokból megkezdett beruházások után torzók nem maradhatnak”.

A szigetközi ártéri híd teljes hossza 137,2 méter lesz, teljes szélessége 4,9 méter.  Az eredetileg 10,4 millió eurós (kb. 4 milliárd forintos) fejlesztés 85 százaléka uniós pénz, a 15 százalékos önrészt a két ország felesben vállalta: az 1,56 millió euróból közel 800 ezer euró (kb. 306 millió forint) jutott Magyarországra és ugyanennyi Szlovákiára.  A szlovák kormány 2022 júliusában döntött is, hogy a beruházás költségét 2,3 millió euróval növeli meg, míg a magyar oldalon erről 2022 karácsonya előtt határoztak (502 millió forintot különítettek el).

Tavaly tavaszra a magyar oldalon elkészült a hídfő és 5 pillér, a csatlakozó kerékpárút töltése, valamint a projekthez kapcsolódóan azok az építési folyamatok, melyek nem közvetlenül a mederhidat érintik. A szlovák partner és a mederhíd kivitelezője közötti szerződéses problémák miatt a kivitelezés egyelőre szünetel, ezért a magyar oldali ártéri híd utolsó támasza és a közös magyar-szlovák mederhíd közötti 6-os pillér még nem készült el” – jelezte akkor az Építési és Közlekedési Minisztériumtól.

A szlovákiai Napunk című lap nemrég azt írta, hogy legalább két évet csúszik a Doborgaz–Dunakiliti kerékpáros híd átadása, emiatt az uniós támogatás egy része is elvész. Egy éve állította le a megrendelő, a Vízgazdálkodási Építővállalat az építkezést a szerződéses feltételek megszegésére hivatkozva. Azóta is áll, közben a kivitelezővel felbontották a szerződést. Utóbbi perelni készül, és kártérítést követel. Most úgy számolnak Szlovákiában, hogy a híd leghamarabb 2026-ra készülhet el.