A császári szögnek aztán lába kélt. 126 éve adták át a forgalomnak a budapesti Ferenc József hidat. A Feketeházy János által tervezett hidat a jelenkor embere, mint Szabadság híd ismeri.
Az eredeti névadó által beütött ezüst szegecs a pesti oldalon a híd déli oldalán látható egy szelencében. Pontosabban látható volt. Ma már másolat jelzi a VIP szegecske egykori helyét.
Röpke hídtörténelem
Budapest ostroma alatt minden fővárosi Duna-híd jó része a folyóba omlott. Ez a sors várt a millennium évében átadott Ferenc József hídra is. Középső szakaszát 1945. január 18-án a pesti oldalt elhagyó németek robbantottak fel, hogy megnehezítsék a Vörös Hadsereg útját.
1946-ban megindult a híd kétéves újjáépítési folyamata.
A mai állapotát, különleges hangulatát bizonyára ismered. De vajon a titkait is?
Kellően alacsony vízszint során az eredeti szerkezet egy darabja jól látszik a budai pillér közelében, a pontonhíd részét képező uszályok egyike pedig még ma is a pesti rakparttól néhány méterre fekszik a víz alatt.
Hallottad? Császár ütötte be az utolsó szegecset
De csak jelképesen. Hiszen egy gombot kellett csupán megnyomnia. Ez a gomb ugyanis villamos vezetékkel megmozgatott egy emelőt, mely segítségével 4 tonnás erővel zúdított a szegre.
Ezzel jelképesen lezárták az építést!
Innentől kezdve ha arra jársz, biztosak vagyunk benne, hogy Te is keresni fogod a szegecs helyét!
(fotó: internet)