Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Folyamatosan védik a fogyasztók érdekeit. A  Magyarországon a bő másfél évtizedig változatlan szabályozás tavalyi év elején életbe lépett, átfogó korszerűsítésével. Januártól decemberig több mint 1100 helyszínen ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság.

Van mit javítani

A vevőknek szóló tájékoztatásokban még javítottak is az üzletek 2020-hoz képest, a jótállási jeggyel összefüggő több mulasztás miatt összesített teljesítményük azonban romlott. 

A korábbi egységesen egy évvel szemben a termék árától függően kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő.

A vállalkozásoknak rövid időn belül javítaniuk vagy cserélniük kell a meghibásodott jótállásköteles termékeket. A garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás, lehetővé teszik az elektronikus jótállási jegyek kiállítását.  

Mit mutatnak a számok?

A fogyasztóvédelmi hatóság 2021-ben egész évben ellenőrizte az új előírások betartását. Összesen 1115 kereskedelmi egységben fordultak meg, 633 boltnál találtak kisebb-nagyobb mulasztásokat.

A tavalyelőtti 44 százalékosról így 57 százalékosra romlott a jótállás-szavatossággal kapcsolatos kifogásolási arány.

A leggyakrabban, nagyjából minden nyolcadik esetben az igényérvényesítési határidőkről szóló tájékoztatás bizonyult félrevezetőnek.  A jótállási jegyek több mint harmada nem tükrözte megfelelően a 2021-től hatályos rendelkezéseket.  

fotó: pixabay