Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Védett a Győr-Veszprém vasútvonal

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az erről szóló képviselői önálló indítványt a miniszterelnök-helyettessel együtt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára és Kovács Zoltán Veszprém megyei kormánymegbízott pénteken nyújtotta be az Országgyűlésnek. A vasútvonal azért lesz védett nemzeti tulajdon, hogy a jövőben egyetlen kormánynak se jusson eszébe elhanyagolni vagy akár megszüntetni – tette hozzá. A több mint 70 kilométeres pályaszakaszra vonatkozó törvénymódosítás már nyárra hatályba léphet. Hangsúlyozta, hogy a Bakonyvasút „mindannyiunk kincse”, amely több mint száz éve nemzedékről nemzedékre hagyományozódik. Hasonlóan fokozott védettséget élvez a Karcag-Tiszafüred közötti vasútvonal – jegyezte meg. 
    Navracsics Tibor elmondta, hogy az ország egyik legszebb és leghasznosabb vasútvonalának megmaradásáért évek óta küzdenek. A Győr és Veszprém közötti közút fejlesztése helyett – amely útszakasz túl veszélyes a bővítéshez – a két megyeszékhely közötti vasútvonalat kell fejleszteni, és a végleges koncepciók elfogadásáig a törvénymódosítással látják biztosítottnak a Bakonyvasút jövőjét.
    Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára arról beszélt, hogy a Bakonyvasúthoz hasonló vasútvonalak hozzá tartoznak egy-egy térség mindennapjaihoz, fenntartásuk, védelmük nemzetstratégiai kérdés. Magyarországnak az elmúlt évtizedek rombolása után is 7600 kilométer vasúthálózata van, ebben nemzetközi összeköttetést, tranzitot biztosító vonalak is vannak. Megköszönte a megjelenteknek, hogy a Cuha-völgyi Bakonyvasút bezárása ellen többször is szót emeltek. 
    Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke emlékeztetett, hogy az Európában is ritkaságnak számító hegyi vasúti szakasz viaduktja és alagútja páratlan kulturális és ipartörténeti műemlék, a Veszprém és Bakonyszentlászló közötti bakonyi vasútvonalat 2011 augusztus végén műemlékké nyilvánították. 
    Az ünnepségen a szervezet több pontból álló fejlesztési javaslatot nyújtott át a kormány képviselőinek. Szeretnék, ha a Győrszabadhegy és Veszprémvarsány között folyamatban lévő fejlesztésnek köszönhető hétperces menetidő-megtakarítást már decembertől érvényesíthetnék. Kéréseik között szerepel, hogy a Budapest-Esztergom vonal rekonstrukciójával felszabaduló 23 dízel motorvonat 2015-ben a Győr-Veszprém és a Győr-Celldömölk vonalra kerüljön, így növelve itt a szolgáltatás színvonalát.          A miniszterelnök-helyettes az átvett fejlesztési tervről megjegyezte, hogy „szinte szóról szóra hasonlót” javasolt korábban a Dunántúl közlekedésfejlesztéséhez.          A Bakonyvasút eredetileg Zircre tervezett ünnepségét azért kellett végül a Győr-Moson-Sopron megyei Bakonyszentlászlón megtartani, mert a nosztalgiavonat váratlanul meghibásodott, és ezért 144 percet késett.