A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és az Adom Diákmozgalom is támogatná a 9 órai iskolakezdést, ami a szakemberek szerint is fokozná a diákok teljesítményét. A fizikai jólléten túl a dugók is csökkennének. Karácsony Gergely főpolgármester tavaly nyáron levélben fordult a budapesti tankerületek vezetőihez ez ügyben, és noha vidéken is több kezdeményezés indult, a diákok többségének máig 8 órakor csengetnek be.
Hosszú évek óta megy a vita arról, hogy praktikus-e a 8 órai iskolakezdés. Debrecenben például szeptember 1-jén immár 12 ezer diák számára csengettek be fél órával később. A kezdeményezés egy évvel ezelőtt indult, akkor 2700 tanuló számára kezdődtek a tanórák fél 9-kor, a pozitív tapasztalatok miatt most pedig újabb intézmények csatlakoztak a csúsztatott iskolakezdéshez.
Mivel az iskolakezdés időpontját nem határozza meg jogszabály, az intézmények szabadon dönthetnek arról, hogyan szervezik meg az oktatást. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kérdésünkre közölte, hogy már eddig is számos példa volt arra, hogy egy-egy intézményben eltérő időpontban kezdődött a tanítás.
Számos kutatás alátámasztotta, hogy a csúsztatott iskolakezdés jó hatással van a diákok fizikai jóllétére. Kevésbé lesznek fáradtak és kialvatlanok, ezáltal javul a teljesítményük, jobb lesz a memóriájuk, s mindez jelentősen csökkenti depresszió, a magas vérnyomás és az elhízás kockázatát. Köztudott, hogy a középiskolások később fekszenek le, ebben a korban változik a biológiai órájuk, és fontos lenne, hogy az iskolarendszer ezt figyelembe vegye.
Az alsóbb évfolyamosoknál maradhatna a 8 órai kezdés, a kisebb diákokat ugyanis még a szülők viszik iskolába. A középiskolások többsége viszont már önálló, a csúsztatott iskolakezdéssel pedig a tömegközlekedési eszközök zsúfoltsága is csökkenthető lenne. A fent említett előnyök ellenére a középiskolások jókora többségének még mindig 8 órakor csengetnek be.
Egyetlen hátulütője van, mégpedig az, hogy a diákok így később végeznek, kevesebb idejük jut a házi feladatra, de ha az órai jelenlét hatékonyabb, akkor az otthoni tanulásra is kevesebb szükség van, valamint a bejárósoknak sem kellene olyan korán elindulni otthonról. Vannak tanulók, akik másfél órát utaznak az iskoláig, ami miatt hajnali 4-kor kell kelniük. Tömegközlekedés szempontjából is előnyös lenne az intézkedés, az viszont nagy kérdés, hogy a szülők mit szólnak hozzá, sokan ugyanis egyszerre viszik autóval a kisebb és a nagyobb gyermeket is, 8 órára pedig már mennek dolgozni.
A pedagógusok szerint a 9 órai iskolakezdés abból a szempontból is előnyös lenne, hogy a pedagógusok így a saját gyermekeiket is könnyebben útnak indíthatnák reggel, és összességében kevesebb lenne a stressz és a kapkodás a családban, és jobban illeszkedne a mai munkaidőhöz, sok szülő ugyanis nem tud délután 4-re odaérni a gyerekéért az iskolába.
Nos, tehát sok érv szól ellene, és sok mellette, olvasóink véleményére is kíváncsiak lennénk!