Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Mielőtt bárki belevágna, arra érdemes felkészülni, hogy a legeslegszebb részekhez igen kalandos utak vezetnek, ezért javasolt a bokát jól tartó lábbeli, és kényelmes öltözet, amiben akár létrát is mászhatunk. Az sem árt, ha a cipő vízálló. Ha mindez megvan, már csak a tériszonyt kell leküzdenünk.

Itt azért még senki ne essen kétségbe, azért van alternatíva annak is, aki nem szívesen vállalkozik létramászásra, vagy ehhez hasonló kalandokra.

1. A vadregényes Suchá Belá-szurdok

A túra Erdőaljáról indul, ahol jelképes összegű napijegyet kell váltani, hogy a nemzeti park területén túrázhassunk. Ennek meglétét a legfelkapottabb túrák kezdőpontjainál természetvédelmi őrök ellenőrizhetik is.
A Suchá Belá-szurdok az egyik legizgalmasabb rész, de egy fontos szabályt be kell tartani: csak meghatározott irányban lehet haladni, lentről felfelé, így, ha valaki az első létrák után meggondolná magát, már nincs visszaút. Bemelegítésként doronglétra-hidakon és fém tálcákon haladunk, majd jön az igazi kihívás, a függőleges létrák.
Ez a túra tempótól függően nagyjából 4-5 óra alatt teljesíthető, a 400 méteres szintkülönbség pedig senkit ne rémisszen meg, a létrázásnak köszönhetően ez gyorsan letudható.

2. A Hernád-áttörés

Ez az útvonal legalább annyira kalandos, mint az előző. A Hernád-áttörés szintén Erdőaljáról indul. A körülbelül 15 kilométeres szurdokvölgyet a Hernád folyó vájta ki magának, és sokáig csak csónakkal lehetett rajta közlekedni. Ma már fém tálcák és hidak segítik az átkelést.
Vannak olyan szakaszok, ahol a sziklafalak elérik a 300 métert is, ezeken a részeken kell összeszednünk a legtöbb bátorságunkat, hogy a meredek falra erősített tálcákon végigmerészkedjünk. Igazi adrenalin bomba, amit csak fokoz, hogy itt már vannak olyan szakaszok, amelyeken a szembeforgalommal is számolnunk kell.

3. Menedékkő

Ide több útvonalon is eljuthatunk, mi a Hernád-áttörés túrával kapcsoltuk össze, de akár autóval, vagy könnyedebb sétával is megközelíthető. Itt csodaszép környezetben egy karthauzi kolostor romjai láthatók.

4. A környék legszebb panorámája a Tamásfalvi-kilátónál
Ha már kitúráztuk magunkat, Szepestamásfalvától egy rövidebb sétával érhető el az a sziklaterasz, ahonnét tökéletesen rálátni a Szlovák Paradicsom hatalmas fenyőerdeire, a Hernád-áttörés alsó szakaszára, sőt, tiszta időben még a Magas-Tátra vonulatai is kirajzolódnak a távolban. Bár a naplementét mi nem vártuk meg, de az is csodaszép lehet innen.

5. Mesés horgászparadicsom az Imrikfalvi-víztározónál

Kissé kakukktojás, ugyanis a fentiekkel ellentétben a Szlovák Paradicsom Nemzeti Park déli részén található.
Igazi mesebeli hely, a hegyekkel körülölelt tó partján ötletes szobrok jelzik, hogy egy horgászparadicsomba csöppentünk. Bár horgászni nem tudunk, de tettünk egy sétát a tóparton, és megpróbáltuk elraktározni azt a mérhetetlen nyugalmat, amit a hely áraszt magából.

Látnivalók a környéken

Aki a túrázást kevésbé szereti, annak sem kell lemondania a környék felfedezéséról hiszen a gyönyörű természeti kincsek mellett még tartogat érdekes látnivalókat.
Mi ellátogattunk a „fekete város” néven elhíresült Lőcsére, ami Mikszáth azonos című regényének színtere. Igaz, csak rövid időt töltöttünk ott, mégis belopta magát a szívünkbe, igazi élhető, szerethető kisváros. A városfallal körülölelt történelmi központ pedig egyszerűen elragadó.
Másik programunk a Szepesi vár volt, aminek érdekessége, hogy Közép-Európa legnagyobb vára. Itt érdemes felmászni a toronyba, mert onnét festői panoráma tárul elénk.