VIGYÁZZ AZ ÁLMODRA!

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Hirdetésekkel bombázhatnak műszaki cikkeink hangszóróján keresztül, miközben alvással próbáljuk kipihenni a nap fáradalmait.

 

Talán mindenki próbálta már, ha egy vizsganap előtt lefeküdt, amivel az álomkutatók már évtizedek óta próbálkoznak: a tudást bevarázsolni az álmokba. Az ilyen erőfeszítések laboratóriumi körülmények között sikerrel jártak.

Most az Xbox-tól a Burger King-en át neves márkák összefognak néhány tudóssal, hogy megpróbáljanak valami hasonlót létrehozni: „Mérnöki” reklámok készséges fogyasztói álmokba való beillesztése, video- és hangklipeken keresztül. 

A probléma valós és nagyon súlyos következményekkel is járhat!

A múlt héten egy 40 álomkutatóból álló csoport visszalépett egy online levélben, amelyben a kereskedelmi álomkezelés szabályozását szorgalmazta.

"Az álominkubációs reklám nem valami szórakoztató trükk, hanem csúszós terület, amelynek valódi következményei vannak" – írj az EOS honlapján. „Álmaink nem válhatnak a vállalati hirdetők újabb játszóterévé.”

Az álominkubációnak, amelynek során az emberek képeket, hangokat vagy más érzékszervi jeleket használnak éjszakai látásmódjuk kialakításához, nagy múltra tekint vissza. Az emberek az ókori világban rituálékat és technikákat találtak ki álmaik tartalmának szándékos megváltoztatására meditáció, festés, imádság és akár drogfogyasztás révén.

A modern tudomány egy teljesen új lehetőségvilágot nyitott meg. A kutatók most az agyhullámok, a szemmozgások, sőt a horkolást is figyelemmel kísérhetik az alvás azon szakaszába, amikor álmunk nagy része megtörténik. Megmutatták azt is, hogy a külső ingerek, például a hangok, az illatok, a fények és a beszéd megváltoztathatják az álmok tartalmát.

„Könnyű elképzelni egy olyan világot, amelyben az intelligens hangszórók – több millió ember a hálószobájában – passzív, öntudatlan éjszakai reklámozás eszközévé válnak, engedélyükkel vagy anélkül" – áll a levélben.

Mélységesen aggódunk azokért a marketingtervekért, amelyek célja a nyereség megteremtése azon az áron, hogy zavarjuk a természetes éjszakai memória feldolgozásunkat. Az agytudomány segített számos addiktív technológia megtervezésében, a mobiltelefonoktól kezdve a közösségi médiáig, amelyek ma már ébrenlétünk nagy részét alakítják; nem akarjuk, hogy ugyanez történjen az alvásunkkal is. Hisszük, hogy proaktív fellépésre és új védelmi politikára van szükség annak megakadályozására, hogy a hirdetők manipulálják az amúgy is elcsépelt tudatos és tudattalan elménk egyik utolsó menedékhelyét: Álmainkat.