Ezt állapították meg a Közúti Közlekedési Akció után, amelyet az Európai Mobilitási Hét állandó kísérőprogramjaként tartottak szeptember 19. és 23. között. Összesen 867 gépkocsi állapotát mérték fel a szakemberek, akik 94 jármű esetében tártak fel hiányosságot.
Budapesten naponta három-három, Győrben, Debrecenben és Szegeden pedig egy-egy helyszínen végeztek közúti ellenőrzéseket a kormányhivatalok munkatársai. A benzines kocsikat gázelemzővel, a dízeleseket füstölésmérővel vizsgálták. A szemrevételezés során szivárgások, a környezetre ártalmas meghibásodások, akár szabálytalan módosítások nyomait keresték.
A legtöbb probléma a személyautókkal volt, minden ötödiket kisebb-nagyobb hiányosságon érték. Míg a gázolajjal hajtott járművek környezeti állapota negyedszázada még jelentősen elmaradt a benzinesekétől, a dízelmotorosok egy évtizede beelőztek, és 2022-ben is megőrizték előnyüket.
A meghibásodások leggyakoribb oka a közlemény szerint az volt, hogy a szükséges karbantartás elmarad, és a gépkocsi rossz üzemi paraméterek mellett, a gyári kibocsátás sokszorosával közlekedik. Az újabb autók hibáit szakszerűtlen beavatkozás vagy a változatlan fogyasztás mellett teljesítménynövelést ígérő „sufnituning” okozhatja.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a technológiai fejlődésnek, szigorúbb kritériumoknak és rendszeres ellenőrzésnek is köszönhetően az elmúlt években tíz vizsgált járműből átlagosan már csak egy-kettő esetében találtak kifogásolni valót a szakemberek. Azokat a járműveket, amelyek nem voltak képesek határérték alatti kibocsátási értékeket produkálni, műszaki vizsgára rendelte be a hatóság.
Az akció elsősorban arra emlékeztet, hogy az autó állapotára odafigyelve, ügyelve óvhatjuk meg a magunk és mások biztonságát, egészségét – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium.
Fotó: pixabay.com