Cikkünk frissítése óta eltelt 6 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Kétféle ember létezik. Aki még nyáron is zokniban alszik, mert lefagy a lába, és aki a téli mínuszokban is csak nyitott ablaknál képes aludni. A hálószoba szellőztetése tényleg lényeges dolog, mert javítja az alvásminőséget, de ha nem csak lefekvés előtt nyitsz ablakot, hanem éjszakára is, még jobb.

A szakemberek szerint rengeteg előnye van a folyamatos szellőzésnek. Kezdetnek mindjárt a hűvösebb hőmérsékletet említették, ami megkönnyíti az elalvást. A Journal of Physiological Anthropology 2012-es tanulmánya megállapította, hogy a hőhatás növeli az ébrenlétet és csökkenti a gyors szemmozgásos alvás időszakait. Más szóval, minél melegebb a szoba, annál nehezebb elaludni benne. Ideálisnak a 18 fokot találták, így érdemes arra törekedni, hogy ennyire hűtsd le a szobát.

 

Aztán ott van az is, hogy – különösen a fűtési szezonban – nagyon könnyen megnő a páratartalom a lakásban, de a szellőztetéssel optimális 40-60%-on lehet tartani a szintet. Mivel e felett a penészgomba hamar megtelepszik, célszerű tényleg figyelni rá. Pont az ellentéte is előfordulhat, a fűtés miatt szárazzá vált levegő irritálhatja a nyálkahártyát, de a szellőztetés erre is megoldás. 

De talán az összes indok közül a legfontosabb dr. Pawel Wargocki tanulmánya. Eszerint „a hálószobában a levegő minősége befolyásolhatja kognitív képességeinket, például a koncentrációs képességet, a megértést és a reagálást”. Magyarul sokkal jobban helyt tudunk állni a mindennapokban azáltal, hogy a friss levegő a megértő, befogadó funkcióinkra jó hatással van.

A kutatásban résztvevők közül 87 százalék számolt be arról, hogy mélyen aludt nyitott ablaknál, míg azok, akik becsukták, csak 70 százalékban mondhatták el ugyanezt. Sőt, azt is megállapították, hogy azok, akik a szellőzést választották, reggel és az esti órákban sokkal kevésbé voltak fáradtak.