Nyereményjáték ígéretével hívják fel az áldozatot, majd egy trükkös módszerrel ellopják a pénzét. Cikkünkben elolvashatja, hogyan tud óvatos lenni.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete újabb, Anydesket használó csaló megkeresésekről kapott bejelentéseket. A csalási séma változatlan, csupán a történet más.
A jelenlegi csalási kísérletek alkalmával nagy pénzösszegű nyeremény ígéretével keresik fel az áldozatokat telefonon vagy e-mailben. A megkereséskor arra kérik az áldozatot, hogy töltse le az Anydesk alkalmazást, arra hivatkozva, hogy „be kell azonosítaniuk a nyertest”, mert csak így juthat a nyereményhez.
Egy ilyen csalás során közel egymillió forintos kár érte az áldozatot, mert a bűnözők rávették, hogy a program telepítése után lépjen be a netbanki fiókjába, ezután a szoftver lehetőségeit kihasználva megszerezték a banki adatait.
A Kibervédelmi Intézet felhívja a figyelmet, hogy az AnyDesk alkalmazásról már korábban is kiderült, ha mindkét fél letölti, akkor a bűnözők képesek a rászedett sértett mobileszközén vagy számítógépén műveleteket végrehajtani.
A szakemberek az alábbiakat javasolják:
- Egy valós nyereményjáték során nem otthonról, és nem Anydesken keresztül fogja megkapni nyereményét. Amennyiben bárki ezt ígérné, az nagy valószínűséggel egy csaló.
- Anydesk szoftvert használva soha ne írja be személyes érzékeny adatait sehova, hiszen az irányítás átvételével könnyen ellophatják azokat a bűnözők! Legyen mindig jelzés értékű, ha idegenek azt kérik, hogy lépjünk be privát banki felületünkre!
- Ha bármikor gyanús telefonhívást vagy e-mailt kapunk, legyünk mindig szkeptikusak!
- Amennyiben felmerül bennünk a kétely, hogy csalóval beszélhetünk, mielőbb szakítsuk meg a hívást, és keressük fel az érintett intézményeket a további lépésekkel kapcsolatban (pl. banki megkeresésnek álcázott hívás esetén saját bankunkat)!
- Ha netán mégis megkárosítottak bennünket, jelentsük a Rendőrségen az esetet!
Forrás: kiberpajzs.hu