Az önkormányzatnak 758 km hosszú úthálózata (bel-és külterület) van, melynek üzemeltetését, fenntartását az Útkezelő Szervezet végzi. A felújításra, beavatkozásra vonatkozóan minden évben egy sürgősségi rangsort állítanak elő, mely alapján elkészítik a felújításól szóló terveket, illetve ennek alapján kérünk a kivitelezőktől árajánlatot. A rangsort útkategóriánként is felállítják, mely során külön kezelik a fő-és gyűjtőutakat, valamint a kisebb forgalmú lakóutcák, szervizutak útállapotát.
Több, mint 104 kilométer utcát, mintegy 22 kilométer járdát és kerékpárutat, valamint 38 csomópontot újított fel, vagy épített át az Útkezelő Szervezet az elmúlt években. A közlekedés, az utak, járdák, kerékpárutak helyzetét a városlakók kiemelt figyelemmel kísérik, így az önkormányzat a költségvetési lehetőségeihez képest jelentős összeget fordít az utak felújítására, korszerűsítésére, karbantartására.
Az idei év speciális. Ugyan az önkormányzat februári döntése alapján idén mintegy 4,6 milliárd Forintot biztosított saját forrásból az Útkezelő Szervezet számára a győri önkormányzati utak üzemeltetésére és felújítására, azonban ezt a döntést a koronavírus okozta megváltozott gazdasági környezet – a várható adóbevétel csökkenések – miatt meg kellett változtatni: zárolni kellett 725 millió Forintot az Intézmény költségvetéséből, így gyakorlatilag 3,9 milliárdos költségvetésről lehet beszámolni.
Az éves költségvetés egyik felét teszi ki az utak üzemeltetése, kisebb felületű út-és járda szakaszok felújítása, javítása, az úthálózat kátyúzása, a jelzőlámpák, beléptető rendszerek, hidak üzemeltetése, valamint ebből a költségvetési rovatból finanszírozzák a város közvilágítási áramdíját és rendszerhasználati díját, továbbá a közel 28.000m2 felületű útburkolati jelek felújító festését, jelzőtáblák karbantartását, cseréjét, újak elhelyezését. Az útfenntartási program összeállítása jelenleg folyamatban van. Az elmúlt évek szemlélete alapján egybefüggő járdaszakaszok felújítása, vízelvezetés javítása során a teljes körű megoldásokra törekednek.
A rendelkezésre álló keretösszeg csökkentése ellenére sem fognak idén unatkozni az Útkezelő mérnökei, hiszen feladat lesz elegendő a város útjain, járdáin történő felújításaival.
Már látszanak a közműcserék nyomai a Sió utcában, idén teljesen megújul ez az utca. Hosszú előkészítő és várakozás után elkezdődik a Mayer Lajos utca felújítása. Elsőként az ivóvíz vezeték cseréje kezdődik el, ezt követően kezdődhet az érdemi útfelújítási munka a Körtöltés utcától számítva 150 méter hosszon. Ez az első ütemnek nevezett rész, a folytatása a következő években folytatódhat – költségvetés függő.
Tavaly elkezdték a Szabolcska utca aszfalt réteg cseréjét, de nem értek a végére. Idén a balettiskola előtti szakaszt újítják meg a Téglavető u. és Mester u. között.
A Pannon-Vízzel közös munkát végeznek Gyárvárosban a Külső-Árpád úton. A szolgáltató kicseréli a leromlott állapotú ivóvíz és szennyvíz vezetékeket, helyreállítja a burkolat alapot. Ezt követően átveszi az Útkezelő a munkaterületet és új szegélyekkel, aszfaltozott útburkolattal, járdával adják vissza a forgalom számára az utcát.
Régi lakossági panaszokra is reflektálunk. Elkezdték tervezni a zajvédőfalat a Bárka út mellé (régi nevén Új Bácsai út) a Szabadrév utca és Hattyú utca közötti részen, ahol még nincs ilyen úttartozék. A tervezés még folyik, nyáron szeretnék beadni engedélyeztetésre a hatóság számára a dokumentációkat. Engedély birtokában ősszel kezdődhet a munka, a rendelkezésre álló források függvényében valósul meg az I. ütem.
A sokat kritizált Szövetség utcai átépítés során három éve épített zajvédőfalat is átépítik a Bácsai út 2. sz. társasháznál, ahol a tömör fal felső elemeit plexis panelekre cserélik.
Sáráson elkezdődött a szennyvíz vezeték és útépítés tervezése. Ősszel tovább folytatódhat a korábban megkezdett szennyvíz hálózat építése a Nőszirom, Csillagfürt, Csipkerózsa, Kövirózsa és Vanília utcákban. Ezzel együtt lépéseket tesznek a legforgalmasabb utcák pormentesítése érdekében, heteken belül bitumenes felületi bevonatot kap a Hortenzia és Írisz utca.
Tervezik Gyárvárosban az Ipar út – Balassi Bálint utca kereszteződés jelzőlámpával történő átalakítását. Több új gyalogátkelőhelyet is létrehoznak idén.
Az idén megújuló utcák, csomópontok:
Bárka utca zajvédőfal építése Révfalu
Fecske utca felújítása Győrszentiván
Herman Ottó utca felújítása a Vásárcsarnok környezetében Adyváros
Hajnalcsillag utca felújítása Ménfőcsanak
Hortenzia u. és Írisz u. felületi bevonása Sárás
Ipar u. – Balassi Bálint u. jelzőlámpás szabályozás építése Gyárváros
Jereváni úti gyalogos aluljáró csapadékvíz elvezetés megoldása Adyváros-Szabadhegy
Kövecses utca felújítása (Római u. és Pesti u. között) Likócs
Mayer Lajos utca felújítás I. üteme Révfalu
Muskátli utca felújítása Újváros
Sió utca felújítása Nádorváros
Szabolcska utca felújítása balettiskola előtt Nádorváros
Szigethy A. u. 60-64. mögötti szervizút felújítása Adyváros
Tihanyi Árpád út – Ifjúság körút jelzőlámpa vezérlőberendezés csere Adyváros
Tihanyi Árpád úti kerékpárút felújítása két szakaszon Adyváros
Vadvirág u. parkolóépítés Ménfőcsanak
A külterületi, kiskertes, hétvégi házas övezetekben egyre nagyobb az igény a murvás utak javíttatására, a pormentesítés elvégzésére. Ennek megfelelőn idén is végeznek ilyen feladatokat az igények rangsorolása alapján.
A tervezési feladatok közül néhány: többek között elkezdődött a műszaki dokumentációk készítése a Damjanich utca felújításáról, mely a platánfákat is hivatott megóvni.
Tervezőasztalon – illetve számítógépen – vannak már a Kuopio parkba tervezett parkolólemez rajzai is.