Kezdőlap KÉK HÍREK

Furcsa telefonhívás után leemelték a Kapuvári környéki nyugdíjas pénzét

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Rendőrtisztnek adta ki magát egy férfi és csaknem 3,5 millió forintot emelt le egy nyugdíjas asszony bankszámlájáról, miután előtte női bűntársa bankbiztonsági szakemberként mutatkozott be a telefonban. Az asszony feljelentést tett a Kapuvári Rendőrkapitányságon.

Csalók áldozatává vált egy nyugdíjas asszony, akitől 3,5 millió forintot oroztak el. A szomorú esetre tekintettel a vármegyei rendőrfőkapitányság most arra figyelmeztet, hogy rendőrség soha nem kéri az emberek a netbanki adatait. Egy nő bankbiztonsági szakemberként mutatkozott be a telefonban és a számláján tapasztalt szokatlan tranzakciókra figyelmeztette. Ezután közölte, hogy a pénz biztonságba helyezése érdekében átadja a telefont egy rendőr kollégájának. A magát őrnagynak hazudó férfi elkérte a nő netbanki adatait, majd rávette, hogy hagyjon jóvá a számítógépén egy engedélykérőt, amelyet a kiberbűnözési osztály küldött a részére. A nyugdíjas ennek eleget is tett, így a csalók valójában távoli hozzáférést biztosítottak maguknak az eszközhöz, és elutaltak a bankszámláról mintegy 3,5 millió forintot – közölte a történtekről a rendőrség.

Az asszony feljelentést tett a Kapuvári Rendőrkapitányságon.

„Az átverési séma változatlan, csupán a legendák változnak. Most már a rendőrség nevével is visszaélve keresik meg áldozataikat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, és egy AnyDesk nevű alkalmazás letöltésére veszik rá őket, akik így teljesen kiszolgáltatják magukat, adataikat és pénzüket a csalóknak.” – figyelmeztetnek.

A rendőrség így összegzi az eset tanulságait, hogy mások ne kerüljenek hasonló helyzetbe:

  • Soha ne adjuk ki ismeretleneknek a bankkártya- és a netbanki belépési adatainkat! A pénzintézetek az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
  •  Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsünk fel vagy töltsünek le a számítógépükre, illetve a telefonjukra, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől, és arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják. A csalók legtöbbször az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikációkkal követik el a bűncselekményeket.
  • Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél számláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás.
  • A valódi banki alkalmazottak telefonon soha nem adnak utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.

(Az online térben elkövetett csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a https://kiberpajzs.hu/ oldalon találunk.)