Csalók áldozatává vált egy nyugdíjas asszony, akitől 3,5 millió forintot oroztak el. A szomorú esetre tekintettel a vármegyei rendőrfőkapitányság most arra figyelmeztet, hogy rendőrség soha nem kéri az emberek a netbanki adatait. Egy nő bankbiztonsági szakemberként mutatkozott be a telefonban és a számláján tapasztalt szokatlan tranzakciókra figyelmeztette. Ezután közölte, hogy a pénz biztonságba helyezése érdekében átadja a telefont egy rendőr kollégájának. A magát őrnagynak hazudó férfi elkérte a nő netbanki adatait, majd rávette, hogy hagyjon jóvá a számítógépén egy engedélykérőt, amelyet a kiberbűnözési osztály küldött a részére. A nyugdíjas ennek eleget is tett, így a csalók valójában távoli hozzáférést biztosítottak maguknak az eszközhöz, és elutaltak a bankszámláról mintegy 3,5 millió forintot – közölte a történtekről a rendőrség.
Az asszony feljelentést tett a Kapuvári Rendőrkapitányságon.
„Az átverési séma változatlan, csupán a legendák változnak. Most már a rendőrség nevével is visszaélve keresik meg áldozataikat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, és egy AnyDesk nevű alkalmazás letöltésére veszik rá őket, akik így teljesen kiszolgáltatják magukat, adataikat és pénzüket a csalóknak.” – figyelmeztetnek.
A rendőrség így összegzi az eset tanulságait, hogy mások ne kerüljenek hasonló helyzetbe:
- Soha ne adjuk ki ismeretleneknek a bankkártya- és a netbanki belépési adatainkat! A pénzintézetek az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsünk fel vagy töltsünek le a számítógépükre, illetve a telefonjukra, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől, és arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják. A csalók legtöbbször az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikációkkal követik el a bűncselekményeket.
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél számláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás.
- A valódi banki alkalmazottak telefonon soha nem adnak utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
(Az online térben elkövetett csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a https://kiberpajzs.hu/ oldalon találunk.)