Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Hefter László Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült 

Március 15-e alkalmából, a magyar nemzeti kultúra, művészi alkotómunka területén végzett kiemelkedő művészi értékteremtő munkája elismeréseként Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült Hefter László Ferenczy Noémi-díjas üveg-, és restaurátorművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

 

A művész távollétében az adományozó oklevelet fia, Hefter Brúnó vette át Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős minisztertől csütörtök délelőtt a Pesti Vigadóban.

Hefter László 1943. szeptember 15-én született Budapesten, Győrben él. A Ferenczy Noémi-díjas üvegművész a magyarországi síküvegművészet megújítója és az üvegrestaurálás tradíciójának elkötelezett folytatója. Építészeti üvegmunkáival az alkalmazott iparművészethez, kabinet üvegfestményeivel a képzőművészethez, restaurátori munkáival a művészettörténethez járult hozzá kiemelkedően. Az Iparművészeti Főiskolán szilikátipari tervező diplomát szerzett 1975-ben, ezután önálló műhelyt rendezett be győri műtermében, majd 2007-ben megnyitotta a Hefter Galéria és Stúdiót Pannonhalmán. Az 1980-as évek közepétől készült ólmozott üvegablakainak absztrakt formakultúrája és geometrikus ábrázolásmódja egyedülálló a kortárs üvegművészetben.

Művészi pályafutását az alábbi díjakkal ismerték el: Győr Város Borsos Miklós emlékplakettje (1982); Ferenczy Noémi-díj (1992); Győr Város Kultúrájáért díj (1998); Győr Város Művészetéért díj (2000); Győr-Moson-Sopron megye fődíj, Őszi tárlat díja (2004); Szent László díj (2011); Megyei Prima díj (2018).

„Az üveg két végletes halmazállapot változás eredménye. A forró olvasztott közeg merevedik kristályokra emlékeztető alakzattá. Kihűlve, csillogással, optikai játékokkal, tükröződésekkel mutatja meg magát. A két állapot tulajdonságai színekkel, fényekkel átjárva, gondolatokkal gazdagodva, avatott kezekben lelket melegítőek is lehetnek” – olvasható a művész vallomása Keppel Márton 2023-ban megjelent kötetében.

Üvegablakai számos egyházi, köz- és magánépületben láthatók. Egyéni művészi kifejezésmódjában modernista, a szakma gyakorlásában tradicionalista. Az üveg és fény találkozásából születő expresszív képvilága az ellentétes dinamizmusok feszültségében teremt harmóniát. Egyházi megbízásból készített muráliáin a vallás új megközelítésének vizuális megjelenítését valósítja meg, míg a magán és közmegrendelések teljesítésében a pszichikai expresszivitás képi világának alapkoncepciója. Dolgozott a Pannonhalmi Főapátság, a Mátyás-templom, az Országház és a Szegedi Dóm üvegablakainak megújításán és számos, Róth Miksához köthető ólmozott üvegablak restaurálásán. Szakmai tapasztalatát tanárként és galériavezetőként hivatásának tartja a következő generációk számára megőrizni és átörökíteni. 

(Szöveg: MMA Győri Regionális Munkacsoport, fotó: MMA/ Hefter Brúnó)