Kezdőlap GYŐR Győr - Kultúra

Látott már ennyi bájos Kispolszkit egy helyen? – Fotók a győri Fiat 126 találkozóról

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Lehet, hogy nem ér Kispolszkival az úti céljához, mindenesetre vigyorogva száll ki belőle – vallja a Polszki-találkozó szervezője, Pápai Örs (nyitóképünkön). Sok fotóval mutatjuk, milyen volt a találkozó Győrben. 

A keleti blokk országaiban élők egészen sajátosan álltak annak idején az autóhoz: nyugati járművet nem vehettek, de a baráti országokban gyártottakhoz is kevés volt a pénzük. Mi, magyarok is vágytunk autóra, az autózás adta szabadságra. Népszerű jármű volt a nálunk az olasz gyökerű, de Lengyelországban gyártott Fiat 126: Kispolszki vagy Kispolák beceneve a mai napig nem kopott ki a nyelvből, holott az ezredforduló óta nem gyártják. Nemcsak mi imádtuk, hanem a lengyelek is, tőlük a Maluch, vagyis Totyogó nevet kapta, de becézik még a sajátos motorhang miatt Kaszlaknak, köhögőnek is. A németek is rajongva szeretik, ők az olasz eredet miatt Bambinónak, Kisgyereknek hívják, míg Jugoszláviában a Peglica, azaz a Vasalócska becenevet kapta. 

Magyarországon már alig látni Kispolszkit

Régen rengeteg volt, ma már alig akad belőle

Pár fanatikus Kispolszki-rajongó fejéből pattant ki, hogy a típus előtt igazán az év első hónapjának 26. napján lehet igazán tisztelegni, utalva ezzel a modell eredeti nevében szereplő számra, a 126-ra. Győrben ezen a napon egy barkácsáruház parkolójában gyűltek össze a rajongók, és ki-ki hozta magával pöfögő retrocsodáját. 

– Tíz Polski volt összesen, ez már jó számnak mondható, hiszen az országban legfeljebb 2200 darab van forgalomban – kezdte a gyorihirek.hu-nak a szervező, Pápai Örs. – Nagyon megcsappant a darabszám és a többség már erősen hobbiautó, ilyen időben nemigen hozzák ki az utakra.

Volt lelakott, de patinás Kispolszki Győrben, és akadt olyan, ami szinte gyári

Akkor is szép, ha nem szép

Mint mondta, mindegyik darabnak megvan a maga bája: a találkozón részt vevő autók közül volt frissen felújított, éltes kora ellenére szinte gyári, akadt lelakott, de patinás, vagy olyan is, aminek egy rajongó számára csodaszép a motorhangja. Egy tulajdonságuk azonban közös a szervező szerint: olyan a kisugárzásuk, ami a mai autókból hiányzik. 

– Az egyik bordó Kispolszki bütykölését nemrég fejezte be a tulajdonosa. A motorja is bejáratós még és az alja olyan, mintha most vette volna át a Merkur teleptől. 

Szerettük, mert más nem volt

Elérhető, olcsó, keleti – így foglalta össze a szervező a Kispolszki népszerűségét. Mint mondta, könnyű szerelhetősége is sokat számított, de árban verhetlen volt a nyugati autókhoz képest. 

– A gyerekkoromban ilyenek rohangáltak az utakon és édesanyámnak is ilyen autója volt, ezzel vitt iskolába. Nagyon szerettem benne utazni, imádtam a daráló hangját, a kis formáját, úgy általában az egészet – elevenítette fel gyerekkori kispolszkis élményeit a szervező. 

Az ezredfordulón szűnt meg a Fiat 126 gyártása

Ha újra gyártanák, nem hozná a régi hangulatot

Hogy lenne-e igény a típus felélesztésére? Hiába a rajongás, szerinte nem lenne az igazi. 

– Az újragyártása csak akkor lenne jó, ha modernebb, erősebb lenne, kizárólag ekkor lenne piaca. Nem venném meg, mert az már nem lenne olyan, mint ezek a 30 éves szerkezetek.

Más lenne a hangulata

Az említett hangulat és a Kispolszki körüli miliő az, amitől még ma sem tudnak elszakadni az igazi fanatikusok. 

– Annak idején, amikor elkezdtem vezetni és birtokolhattam egy ilyen kiskocsit, még a fiatalok autója volt, húszéves darabok. Együtt öregedtünk meg a Kispolszkival, a 40-es korosztályé ma már. Manapság olyan igazi, bütykölős autó lett. Magamból kiindulva nekem ez egyfajta életérzés, mánia, függőség. Ha Kispolszkival megyek, lelassul a világ. Lehet, hogy nem érek oda az úti célomhoz, de vigyorogva szállok ki belőle.

Pápai Örs elmondta, legközelebb márciusban terveznek összejönni ismét a helyi kispolszkisok: bíznak abban, hogy a jó időben körbepöföghetik a Szigetközt.