Az M1-est és a fővárost elkerülő utat két cég tervezi majd. A sávbővítéssel kialakított út a tranztitforgalmat vezetné át az országon, Budapest elkerülésével.
Kiválasztotta a tervezőt a Komárom és Sárbogárd közötti gyorsforgalmi út fejlesztéséhez a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő. A Budapesttől mintegy 100 kilométerre, az M1-es és Székesfehérvár közötti mintegy 85 kilométeres, a 13-as és 81-es főutak nyomvonalán, a települések elkerülésével létesítendő kétszer két sávos szakasz tervezését az Uvaterv Zrt. készíti elő, míg a Székesfehérvár és Sárbogárd közötti 35 kilométert az Utiber Kft. A nyertes pályázóknak tanulmánytervet és környezeti hatásvizsgálati dokumentációt kell készíteniük, és megszerezniük a környezetvédelmi engedélyt
A kormány 2019-ben döntött a Komárom és Székesfehérvár között a 13-as és 81-es utak négysávúsításáról. Az új út az M1-es és az M7-es között biztosít majd átjárást, és Komáromtól Dunaújvárosig fogja tehermentesíteni az M1-est és M5-öst, illetve a fővárost és környékét a nemzetközi tranzitforgalomtól. Az átmenő nemzetközi forgalom ugyanis a legrövidebb idő alatt kíván túljutni az országon, ám jelenleg ez csak úgy lehetséges, hogy megközelítik a fővárost.
A tranzitforgalom jelentős részének azonban nem célja Budapest megközelítése, egy északnyugati-délkeleti átlós útvonal jobban szolgálná az igényeket, miközben a budapesti és agglomerációs utak lélegzethez jutnának. Ez utóbbira szükség is van, hiszen az egyre növekvő terhelés miatt már most jelentős források mozgósítása szükséges az M0-s déli szakaszának burkolaterősítésére, és több szakaszban zajlik, illetve előkészületben van az M1-es Győr és Budapest közötti részének teljes felújítása, valamint a jelenlegi kétszer két sáv kétszer három sávosra bővítése.
A beruházás, ha egy negyedik, úgynevezett ipari lehajtót építenének az M7-es székesfehérvári szakaszán, Székesfehérvárnak is kedvez, és a teljes észak-dunántúli régió közlekedését nagyban segítené. Egyben lehetőséget biztosítana arra, hogy Győrt összekösse, illetve a 81-es úttal együtt felfűzhetnék Komáromot is az M7-essel.
Nemcsak a nyugatról délkeletre tartó forgalom csökkentése miatt fontos ez a terv, hanem közlekedésbiztonsági jelentősége is van, hiszen számtalan súlyos, halálos baleset történik ezen a szakaszon.
Az észak-déli irányú pálya a komáromi Monostori hidat és az M1-est köti össze az M7-essel Székesfehérvárnál, illetve az M8-assal Sárbogárdnál. Az M8 új szakasza a Balaton keleti sarkától, Enyingtől vezet majd Dunaújváros felé, illetve a Pentele-hídon juttatja át a forgalmat a Duna-Tisza közére és csatlakozik az M5-öshöz.
Forrás: magyarépítők