Vajon miért mennek át a buszok a Baross hídon?

Érdekes és sokak számára fontos témát hozott fel a napokban dr. Dézsi Csaba András polgármester. Arra kéri a győrieket, hogy írják meg neki e-mailben, hogy mit változtatnának a helyi autóbusz közlekedésen. Javítani szeretnék a menetrendet, hogy többen válasszák a közösségi közlekedést. Kíváncsian várom milyen javaslatok, ötletek születnek – és azt is, hogy ebből aztán mit tud hasznosítani a közlekedésszervező szakma.
.
Én magam is csak bátorítanék mindenkit, akinek ötlete van, hogy küldje be a javaslatát a megfelelő helyre – esetünkben a busz@gyor-ph.hu email címre.
.
Gondolatébresztőként egyet bedobnék a közösbe én is. Egy jelenséget, amit harminc éve nem értek.
.
Amikor a Bercsényi Miklós Középiskolába jártam, és 1991-ben a személyszállítás nevű tantárgyunkban Papp tanár úrtól mi is azt jutalom feladatot kaptuk, hogy írjunk javaslatokat azzal kapcsolatban, hogy mit változtatnánk meg elsőként a győri autóbusz közlekedésben, hogy hatékonyabb vagy környezetkímélőbb legyen – szerencsés esetben mindkettő egyszerre.
.
Én, akkor 17 évesen a következőkre jutottam: megszüntetném azoknak a buszok átjárását a Baross hídon, amelyik csak azért megy át, hogy a Révai úti vagy a Vidéki buszpályaudvarra menjen át, mint végállomásra.
.
Magyarul a 22-es és még egy csomó helyi járat nem menne át a hídon, hanem a Vidékiben lenne a buszvégállomása, miközben pl. a szigetközi falvakból érkező buszok meg szépen begurulnának a Révai utcába, és nem jönnek át a hídon.
.
Nincsenek pontos adataim, de biztos, hogy napi több száz olyan autóbuszról beszélünk, ami naponta átmegy a hídon. Ez éves szinten akár a 80-100.000 autóbuszt is elérheti.
.
Csúcsidőben gyalog úgyis hamarabb át lehet sétálni.
.
Sőt. Gyerekkoromban sokszor eljátszottuk, hogy a 2A buszról leszálltunk a Vidékinél, átfutottunk az aluljárón és a szökőkútnál felszálltunk az 5 perccel korábban induló 2-esre, és azzal mentünk tovább Szigetbe. Merthogy utolértük még ezen a rövid szakaszon is, annyira lassú volt a hídon az átmenő forgalom a dugó miatt.
.
Persze sokan nem szeretnek se futni, se gyalogolni.
.
De szerintem még akkor is nagyon sok km-t lehetne spórolni, ha lenne akár egy ingyenes járat a Vidéki meg a Révai utcai pályaudvar között, mondjuk – 10 percenkénti indulással. Így az idősebbek, vagy aki nem szeretne átsétálni, ő sem kerülne bajba.
.
Ezt tulajdonképpen egyetlen busz oda-vissza ingázásával is el lehetne érni. Amivel az én becslésem szerint kb. a harmadára lehetne csökkenteni az átmenő autóbusz forgalmat a hídon.
.
Ha pedig az autóforgalmat tovább szeretnénk csökkenteni, az is sokat segítene, ha a Ménfőcsanak felől érkező vonatoknak valahol Adyváros és Szabadhegy között lenne egy megállója, mert onnan 3 perc alatt be lehetne érni a belvárosba. De az már egy másik történet….

Az Oxygen Media egyik alapító tagja, hivatalosan programigazgató, de lelkében sokkal inkább sportriporter, kommentátor és úti filmek operatőr-rendezője - no meg ha nagy ritkán mikrofonhoz engedik a Rádió1 egyik hírolvasó meteorológusa.