Világon először kapott engedélyt pilóta nélküli légitaxi, persze hogy Dubaiban

Cikkünk frissítése óta eltelt 6 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az EH216-S 2023 októberében megkapta a kínai tanúsítást, 2024 áprilisában pedig a sorozatgyártásra vonatkozó jóváhagyást, így ez az első pilóta nélküli eVTOL típustanúsítvány a történelemben. A típusbizonyítvány lehetővé teszi az üzemeltetők számára, hogy kereskedelmi utasszállító pilóta nélküli légijármű (UAV) műveleteket hajtsanak végre.

Világelső

Szaúd-Arábia kezdeményezte a haddzs zarándokok szállítására szolgáló első autonóm légitaxi repülési szolgáltatásának kipróbálását.

A tesztek, amelyeket egy kínai EHang cég EH216-S pilóta nélküli elektromos függőleges fel- és leszálló (eVTOL) repülőgépével hajtottak végre, állítólag a „világ első légi taxija, amelyet a polgári légiközlekedési hatóság engedélyeztetett”.

Az EH216-S pilóta nélküli eVTOL befejezte debütáló repülését Szaúd-Arábiában

 

Június 12-én a Polgári Repülési Főhatóság (GACA) külön jóváhagyásával az EHang bemutatta kétüléses autonóm repülőgépét Mekkában. Az eseményt a vállalat új helyi partnerével, a Front Enddel együttműködésben szervezték meg, amely segít az EHang-nak abban, hogy megszerezze az első eVTOL modell jóváhagyását a szaúdi piacon.

 

Abdulaziz Al-Duailej, a GACA elnöke szerint a próba „jelentős előrelépést jelent a fejlett légi mobilitási megoldások Szaúd-Arábia légiközlekedési környezetébe való integrálása terén” – áll Ehang közleményében .

Saleh Al-Jasser, Szaúd-Arábia közlekedési és logisztikai minisztere az eVTOL-t próbálja ki

Májusban Ehang hasonló demonstrációt szervezett Abu-Dzabiban. A próbaüzem során az EH216-S mellett az EH216-F (a magaslati tűzoltáshoz) és az EH216-L (légi logisztikához) mutatta be bemutatkozó repülését.
 

Az ország olyan légitaxikat keres, amelyek a következő években számos funkciót látnak el, például orvosi felszerelést szállítanak, megkönnyítik a sürgősségi utazást, zarándokokat mozgatnak a szent helyek között, és logisztikai támogatást nyújtanak a rakomány mozgatásához.

Szaúd-arábiai tisztviselők szerint a védett légtér alacsony kockázatú régiójában végzett kísérletek elengedhetetlenek ahhoz, hogy segítsék a hatóságokat a megfelelő jogszabályi keret kialakításában a pilóta nélküli eVTOL repülőgépek bevetéséhez.

„Az EH216-S pilóta nélküli eVTOL debütáló repülése Szaúd-Arábiában jelentős mérföldkövet jelent az EHang folyamatban lévő nemzetközivé válásában, és fontos előrelépést jelent a globális fejlett UAV-reform előmozdításában, bemutatva a pilóta nélküli eVTOL termékeinkben és megoldásainkban rejlő lehetőségeket a Közép-Kelet területén való széles körű elterjedéshez” – mondta Huazhi Hu, az EHang alapítója, vezérigazgatója és elnöke.

 

Nagy teljesítmény, kis helyigény

Az Ehang eVTOL két ember szállítására alkalmas, maximális teherbírása pedig 220 kilogramm.

A repülőgép kis mérete – 1,85 méter magas és 5,63 méter széles – alkalmassá teszi városi használatra.

Az eVTOL nyolc szárát összecsukhatónak tervezték, és csak kis parkolóhelyet foglalnak el. Maximális működési kapacitása mellett az EH216 nagy, 130 km/h sebességet is elérhet.

Az EH216-S az Ehang kifinomult irányítási és vezérlőrendszerére támaszkodik, hogy önállóan repüljön pilóta nélkül. Az elektromos meghajtású autonóm repülőgép hatótávolsága több mint 35 kilométer.

Forrás: Interesting Engineering

Borító Pixabay