Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Rossz hír a parfümpiac számára, hogy a kánikula, a munkaerőhiány és az energiaárak globális növekedése miatt egyre kevesebb damaszkuszi rózsaszirmot lehet betakarítani, márpedig a növényből készített rózsaolaj (amelyet folyékony aranynak is hívnak), olyan luxusmárkák parfümjeinek fontos komponense, mint a Christian Dior, az Estee Lauder és a Chanel.

Az elérhető olaj éppen ezért idén jelentősen drágább lesz: míg 2021-ben egy kilogramm rózsaolaj előállítási költsége 6000 euró volt, idén ez az összeg 40 százalékkal emelkedik. Egy kilogramm rózsaolaj kinyeréséhez 4000 kilogramm sziromra van szükség, 15 százalékkal több a megszokottnál.
Törökország mellett Bulgária a világ vezető rózsaolaj gyártója, a lepárlókat azonban földgázzal, gázolajjal és fűtőolajjal üzemeltetik, ezek ára az orosz-ukrán háború miatt azonban jelentősen megugrott. Ezt tetőzi, hogy a kánikulában a rózsa bimbói gyakran megégnek, de nagy gondot okoz a munkaerőhiány, a hibátlan minőségű szirmokat ugyanis kézzel kell betakarítani, amire gyakran mindössze egy nap áll rendelkezésre. Mindemellett drágult a műtrágya, az üzemanyag, a szántás és a metszés is.
A rózsaolaj a parfümök egyik fontos alkotóeleme, szinte minden kiváló minőségű illatban fellelhető: bármennyire is meglepő, elsősorban nem az illata, hanem stabilizáló tulajdonsága miatt fontos, az olaj segít összekeverni a parfüm többi összetevőit, és tartósítja az illatot a bőrön.