Kezdőlap GYŐR 750

Győr750 – Maróti Lajos

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Maróti Lajos, aki egyik alapítója volt a Gépipari Tudományos Egyesület Győri Tagozatának.

Újpest, 1896. március 6. – Győr, 1974. július 31.: mérnök.

Középiskolai tanulmá­nyai után, 1915-­ben el­vitték katonának. Részt vett az Isonzó menti csatákban. A háború után elvégezte a Fővárosi Állami Felsőipariskolát, gépésztechnikusi képesítést szerzett. 1922. augusztus 1-­jén lépett munkába, a Martos és Herz Motor- és Gépgyárban. Munka mellett végezte el a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karát. 1938­-ban Győrbe költözött, és augusztus 1-jén belépett a győri Magyar Waggon­és Gépgyárba. Kezdetben a szerszámüzem vezetője volt, 1945­ben kinevezték a vagongyár főtechnológusának. Az 50-es évek elejétől bekapcsolódott a dízelmotorok fejlesztésébe. 1949­ben egyik alapítója a Gépipari Tudományos Egyesület Győri Tagozatának. A dízelforgattyústengely tömítő-­sajtoló eljárással történő kidolgozásáért 1957-ben a Kossuth-díj harmadik fokozatával tüntették ki. Az 1950-es évek elejétől a Budapesti Műszaki Egyetem győri kihelyezett tagozatán gyártástechnológiát tanított. 1957. július 31-én ment nyugdíjba. 1956-ban Munka Érdemrendet kapott. 1955-ben lett a Gépipar Kiváló Dolgozója, és megkapta a GTE Bánki Donát-emlékérmét. 1964-ben a GTE alapító tagoknak adható emlékéremmel ismerték el munkásságát.