Kezdőlap GYŐR 750

Győr750 – Szabó Gusztáv

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Szabó Gusztáv, akinek nevéhez fűződik a járművek rugózásának elmélete és a Halász-Szabó-féle túlhevítő.

Győr, 1879. február 5. – Bp., 1963. július 4.: gépészmérnök, műegyetemi tanár.

Gyermekéveit Győrött töltötte, a Pannonhalmi Szent Benedek-rend Győri Főgimnáziumában érettségizett 1897-ben. Budapesten a Magyar Királyi József Műegyetemen szerzett mérnöki diplomát 1900-ban. A MÁV mozdonyszerkesztési osztályára került, egyidejűleg a Műegyetemen is tanított: 1905-ig tanársegéd, 1910-ig adjunktus, 1910–1918 között meghívott előadó. 1908-ban műszaki doktorátust szerzett. 1934–1935-ben a Magyar Királyi József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Karának dékánja, az ezt követő két évben az egyetem rektora. Nevéhez fűződik a járművek rugózásának elmélete és a Halász-Szabó-féle túlhevítő. Részt vett a Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet munkájában. A Magyar Szabványügyi Egyesület elnöke. 1939–1944 között MÉP-programmal országgyűlési képviselő. A második világháború után jelentős szerepe volt a Műegyetem újjászervezésében. 1951-ben részt vett a vasúti géptan tanszék megszervezésében. Mindezek mellett az egyetemi sportklub, a MAFC elnöke volt, majd később tagja lett az Országos Testnevelési Tanácsnak.