Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

A lezárt határátkelők újranyitásáról egyeztettek

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Kismartonban egyeztetett a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Önkormányzat elnöke, Németh Zoltán, Kiss-Parciu Péter regionális és határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkár, Farkas Ciprián soproni polgármester  Heinrich Dorner tartományi közlekedésért felelős tanácsos által vezetett osztrák delegációval, a nemrégiben lezárt határátkelők megnyitásáról. 

"Ágfalva és Somfalva között a település már korábban korlátozta az átmenő forgalmat, most ezt akarják tovább szigorítani. A Sopron-Szentmargitbánya közti úton a korlátozás viszont most új “ötlet”, gyakorlatilag lezárásra került, pedig a bővítésére az Ausztria-Magyarország Interreg Program Monitoring Bizottságában szavaztuk meg a pénzt az osztrák partnerekkel közösen, ráadásul egyhangú szavazással, pont azért, hogy a megnövekedő forgalmat képes legyen megfelelő infrastruktúrával kiszolgálni. Az európai uniós forrás elnyerésének feltétele pont az volt, hogy az európai törzshálózat jobb elérését biztosítsuk a határtérségben, most pedig Burgenland tartomány ezelől a forgalom elől zárta le az utat". – írja Német Zoltán. 

A Vármegyei Önkormányzat elnöke hozzátett: "felháborító a hozzáállás és a módszer is, hiszen nem egészen egy éve Heinrich Dornerrel, a burgenlandi Közlekedési ügyekért felelős tartományi tanácsossal abban állapodtunk meg, hogy közös közlekedési munkacsoport felállításával segítjük annak a 40 ezer magyar ingázó munkavállalónak a helyzetét, akik Ausztria gazdasága számára nélkülözhetetlenek. Már a korábbi egyeztetéseken is kértük, hogy a 2024-re a határig megépülő M85-ös gyorsforgalmi úthoz osztrák oldalról építsék meg az összeköttetést az A3-as autópályáig. Szemtől-szemben ezt az elképzelést a burgenlandiak általában támogatják, de ez a valóságban nem is feltétlenül van így, és amúgy is mindig a Szövetségi Kormányra mutogatnak, hogy az autópálya építés szövetségi hatáskör, ott meg a közlekedési tárcát vezető miniszter nem szereti a közúti közlekedést, így nem várható elmozdulás az osztrák álláspontban, azaz nem akarnak autópálya összeköttetést. Pedig, ha megfelelő kapacitás jönne létre a határátkelőn – amely igazából nem is kellene, csak Ausztria évek óta jogsértő módon fenntartja a határellenőrzést – akkor az átmenő forgalom magától megszűnne a “Piknik úton”, hisz Hegyeshalomnál se jut eszébe senkinek, hogy Nickelsdorfon menjen keresztül, amióta az M1-es autópályán megfelelő átkelés biztosított." 

Németh Zoltán kiemelte, bízik a józan észben, és az európai jogban, amely szerint a schengeni kódex 24. cikke szerint a szabad átjárást biztosítani kell, az akadályokat fel kell számolni. Hozzátette, az Interreg Programból kifizetett támogatással kapcsolatban visszafizetési kötelezettséget fog életbe lépni, hisz a támogatás célja így nem tud teljesülni.