Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket és a jegybank nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait, pénzét – figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank.
A telefonálók a magánszemélyektől sürgős intézkedést kérnek és például "vírusirtó" programot ajánlanak nekik az állítólagosan "megtámadott" bankszámlához. Az MNB nevében arról érdeklődnek, hogy az ügyfél indított-e utalást bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Ha a hívott fél nem működik együtt, a csalók a bankszámla "befagyasztásával" fenyegethetnek – közölte az MNB.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem vesz részt a banki utalásokban, és nem kezdeményez telefonhívásokat. Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit.
A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak azt tanácsolták, hogy jelezzék az esetet a Magyar Nemzeti Banknak és forduljanak a rendőrséghez. Ha egy ügyfél esetleg küldött pénzt a csalóknak, érdemes haladéktalanul bejelenteni a bankjának is az összeg visszaszerzése reményében.
Emlékeztettek arra, hogy a csalók telefonon, SMS-ben vagy e-mailen, megtévesztéssel, érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat – például belépési azonosítójukat, jelszavukat, PIN-kódjukat, telekódjukat. Előfordulhat, hogy a bűnözők e-mailben vagy akár egy csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra irányítják az ügyfélt.
Felhívták a figyelmet arra, hogy kiberbiztonsági kockázatok megelőzése érdekében az MNB, a Magyar Bankszövetség és a pénzpiac szereplői a hatóságokkal karöltve nemrég KiberPajzs néven közös oktatási kampányt indított pont azért, hogy a csalók próbálkozásait ne koronázza siker.