Kezdőlap GYŐR Győr - Gazdaság

Elektromos buszt dob piacra jövőre a Kravtex-Kühne Csoport

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Év végén megkezdődik a Credobus első, elektromos meghajtású autóbuszának gyártása, ezzel mérföldkőhöz érkezik a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport 1,1 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektje, közölte a cég. 

A szóló és csuklós, akkumulátoros Credobus Econell Next modellekkel világviszonylatban is az első ultrakönnyű e-busz család jön létre. Az alacsony járműtömegnek köszönhetően az elektromos Credobus-ok egységnyi hatótávhoz számottevően kevesebb energiát használnak majd fel. Emellett az ultramodern hajtásrendszer teljesen új utazási- és vezetési élményt biztosít. Az e-autóbuszok városi környezetben sokkal dinamikusabbak, miközben szinte teljesen hangtalanok és rezgésmentesek. Nem beszélve a lokálisan zéróemissziós működésről és a mérsékelt fékporképződésről.

A modellcsalád a 2021-től bemutatkozó Econell Next típusok formavilágával és világszínvonalú szolgáltatáskínálatával debütál a piacon. Ilyen az ultragyors töltési lehetőség, a vezetői asszisztensrendszerek (ADAS), a virtuális műszerfal, az elektronikus rögzítőfék, illetve az eső- és fényérzékelő. Az utasok kényelmét és biztonságát USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok, Full LED világítás és antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti a vírusokkal való megfertőződés kockázatát, áll a vállalat sajtóközleményében.

Mint írják, a vadonatúj elektromos Credobus-ok hozzájárulnak, hogy Magyarország az elektrifikációs forradalomban is megőrizze járműipari munkahelyeit. A cégcsoport saját maga fejleszti és gyártja az önhordó vázszerkezeteket és fém alkatrészeket, és további közel 100 magyar vállalkozás készít különböző beépülő komponenseket. Ezen kívül a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is – beleértve például a hajtásvezérlést és a telemetriát – Magyarországon zajlanak.

2020 és 2022 között az Európai Unióban megduplázódott az elektromos járművek aránya az újonnan regisztrált városi buszok között. A jelenlegi 30 %-os részesedés az évtized végére 100 %-ra növekedhet, amely nagyon jelentős piaci potenciált jelent. Az elektromos Credobus Econell Next autóbuszok ultrakönnyű konstrukciójukkal és kiváló ár-érték arányukkal nemcsak Magyarországon, hanem a kelet-közép európai régióban is sikerre számíthatnak.

Magyarországon jelenleg több mint 50 milliárd forintra lehet pályázni a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére. A pályázatok korábbi fordulójában döntően külföldi gyártmányú autóbuszok beszerzése valósult meg. A Credobus új modelljei ezt a trendet változtathatják meg, újabb szegmensben csökkentve az ország import-kitettségét.

A Credobus Econell 12 Next szóló elektromos autóbusz prototípusa várhatóan 2023 második félévében, a csuklós Credobus Econell 18 Next busz pedig 2024 első felében készül el. A Kravtex-Kühne Csoport már vizsgálja a lehetőségét annak is, hogy hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal bővítse előkészületben lévő e­busz választékát.