Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Győrbe jönnek a hidrogén-üzemanyagcellás tesztautóbuszok

Cikkünk frissítése óta eltelt 6 nap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A novemberi zalaegerszegi tesztüzem után decemberben ismét Győrbe költözik a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz. A hidrogénmeghajtású járművet a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó ügynökség egy éves mintaprojektjének keretében teszteli újra Győr-Moson-Sopron vármegye székhelyén – ezúttal téli időjárási körülmények között – a közlekedési társaság.

December 5-től tervezetten december 31-ig ismét a győri helyi Volánbusz-járatokon szállítja az utasokat a hidrogénmeghajtású tesztautóbusz. A jármű menetrendje elérhető a Volánbusz honlapján. A 12 méteres, háromajtós, légkondicionált Solaris Urbino 12 hydrogen 29 ülő és 58 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesi?tményű hidrogén-üzemanyagcella kapott helyet. A cellákban a hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép egymással, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik, károsanyag-kibocsátás nélkül. A járművet egy ZF AVE 130 típusú integra?lt elektromotor hajtja. A busz a tetején elhelyezett, 1560 liter össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöldhidrogént a Messer Hungarogáz Kft. szolgáltatja, az autóbusz töltése a Volánbusz győri telephelyén történik.

A Solaris Urbino 12 hidrogén-üzemanyagcellás példányát a Volánbusz idén májusban és novemberben Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben már tesztelte. A busz a júniusi győri tesztüzem során 25 nap alatt több mint 3600 kilométert tett meg, amelynek során – egy dízelüzemű jármű kiváltásával – csaknem 2,2 tonnával csökkentette a város levegőjét terhelő szén-dioxid-kibocsátást. Decemberben alacsonyabb hőmérsékleten, télies időjárási viszonyok között közlekedik a zöldbusz, így összehasonlíthatók lesznek a két tesztidőszak tapasztalatai.