Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Győrben az osztrák gyógypedagógus hallgatók

Cikkünk frissítése óta eltelt 14 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az elmúlt évben az EdTWIN projekt keretében modellértékű együttműködés jött létre a NYME Apáczai Csere János Kar és a bécsi Kirchliche Pädagogische Hochschule között a gyógypedagógiai képzés területén. A kooperáció fókuszában a közös tradíciókból eredő pedagógusképzés tanulmányozása áll, amely az utóbbi 90 évben eltérő fejlődésen ment át a két régióban. Ezeket a különbségeket hidalhatja át egy, a két intézmény hallgatóit bevonó közös oktatási program, mely más egyetemek számára is példát adhat és hozzájárul új kutatási eredmények létrejöttéhez. A közös iskolalátogatások pedig megalapozzák és kiszélesítik a hallgatók látókörét, és ismereteit.

 

A program keretében mindkét főiskola hallgatói hiteles bepillantást nyerhetnek a másik ország képzési rendszerébe, a gyógypedagógiai ellátás megvalósulási formái közti különbségek és hasonlóságok felismerése segíthet az akadályok lebontásában. Az együttműködés célja továbbá a két intézményben újfajta kutatásokat megvalósítani és bemutatni, hogy így jöjjön létre a tudományos párbeszéd az intézmények között.

 

Az együttműködés formája mindkét képzőintézményben a tantervi háló részeként megvalósuló, a hallgatók munkáját kredittel is elismerő kurzus: 2 tömbösített tanítási héten történik az oktatás, melyet az osztrák hallgatók az 5. szemeszter választható kurzusaként, 3 kredites tárgyként teljesíthetnek. A győri hallgatók a képzés 3. és 5. szemeszterében pályázat útján kerülhetnek a programba, melyet választható kurzusként 2 kreditért végeznek. A győri hallgatók a félév során heti 2 óra időkeretben készülnek fel a projekthetekre.

 

A programban az osztrák intézmény részéről: 14 hallgató, 3 oktató, a z Apáczai kar részéről 21 hallgató, 3 oktató vesz részt. A program felelősei: Thomas Schrei és Csupor Zsolt Jánosné oktatók.

 

Az együttműködés közös termékei: a hallgatók részéről német-magyar nyelvű szótár a gyógypedagógia témakörében, a feldolgozott témakörökben szerzett ismeretek albumokba rendezett megjelenítése, az oktatók részéről egy-egy témakörről tudományos igényű összefoglalás készítése, melyek  kétnyelvű szöveggyűjteményben kerülnek publikálásra győri kiadásban.