Az új, többféle biztonsági elemmel ellátott, kártya formájú jogosítvány továbbra is ugyanúgy helyettesíti a személyi igazolványt, mint a régiek, és az új vezetői engedélyeket alkalmassá tették chip későbbi beépítésére is. Az új okmányt azok kapják, akik január 19. után adták be igénylésüket. Az érvényes vezetői engedélyeket nem kell lecserélni, azok a lejártukig használhatók.
A jogosítványok kiállításának, pótlásának a díja is változatlan marad, és a gyártási költségeik sem emelkednek, így a változtatás az államigazgatásnak nem kerül többe.
Schváb Zoltán és Vetési Iván a sajtótájékoztatón adta át az első új típusú jogosítványt.
Az újságíróknak bemutatott mintajogosítvány előoldalán a dombornyomott „Magyarország” és „vezetői engedély” felirat látható. A dátumok megjelenítése is módosult; az eddigi év/hónap/nap sorrendje nap/hó/évre fordult.
Az új okmány hamisítása nehezebb, így például már nem lehet utólag felvezetni rá egy újabb járművezetői kategóriát.
A jogosítványok megújulásával egy időben a szabályozás több új járműkategóriát vezetett be, így például a négykerekű (quad) és az elektromos meghajtású motorokét. A jövőben a tehergépkocsik, autó-, és trolibuszok, pótkocsis járműszerelvények kizárólag 2. csoportú egészségi alkalmassági vélemény birtokában vezethetők.
Emelkednek a vezetői engedélyek bizonyos kategóriái megszerzésének korhatárai is. A C (tehergépkocsi) kategória az eddigi 18 év helyett 21 éves kortól vezethető. A D (autóbusz, könnyű pótkocsiból álló szerelvény) és a korlátozás nélküli A (motorkerékpár) kategóriára 21 év helyett 24 éves kortól szerezhető be jogosítvány.
A változások közé tartozik az is, hogy ritkábban, az eddigi három- helyett ötévenként kell egészségi vizsgálaton megjelenniük a 45 és 60 év közötti, 2. alkalmassági csoportba tartozó autósoknak. A 60 év felettiek viszont már kétévente kötelesek részt venni az egészségi vizsgálaton.
(MTI)