A GYSEV Fertőszentmiklós és az osztrák határ közötti pályáját mintegy 2,7 milliárd forintból modernizálták. Az átadón a következő évek látványos vasútfejlesztési terveiről is részletesen beszéltek.
Az ország északnyugati sarkában adtak át több mint 10 kilométernyi felújított vasútvonalat. A GYSEV Zrt. által működtetett pálya Fertőszentmiklós és a határ között fut, az építkezést az osztrák tulajdonú Swietelksy Vasúttechnika Kft. végezte el.
A projekt befejeztét jelentő ünnepélyes eseményt Fertőszéplakon tartották meg, ahol felszólalt Mosóczi László közlekedésfejlesztésért felelős államtitkár is. A korszerűsítést az tette lehetővé, hogy a vállalat 2015-ben megvásárolta az osztrák tulajdonostól a vasútvonalat üzemeltető céget. Így újulhatott meg 2,7 milliárd forintból a Fertőszentmiklós-Fertőújlak vonal – mutatott rá.
A következő években hatalmas vasúti fejlesztések jöhetnek
Az államtitkár kifejtette még: hogy a következő uniós pénzügyi ciklus egyszeri, egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására, előmozdítására.
Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára akár kétezermilliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra.
Az összeg lekötése érdekében a kormány a nyár végén harminckétmilliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez – emlékeztetett.
Az előkészítési projektek mintegy ezermilliárd forint forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg akár már 2022 elejére.
Mosóczi László elmondta, az Európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) forrásaiból Magyarország támogatást nyert a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságának javításához. Az új pénzügyi alap terhére megvalósuló fejlesztés értéke csaknem 19 milliárd forint.
A két szomszédos főváros közötti vasúti közlekedést a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel tervezik gyorsítani, így a Bécsbe és Nyugat-Európa felé induló járatok száma nőhet, a menetidő negyedórával csökkenhet.Hozzátette: a tervezéssel megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése.
A szükséges források rendelkezésre állnak, a Soroksár és Kelebia közötti szakasz rekonstrukciója 2025-re elkészülhet.
A tervek szerint 2021 nyarára döntési javaslat készül a Budapest-Varsó nagysebességű vasút beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről. A kiválasztott nyomvonal teret nyithat a szintén középtávú fejlesztési elképzelésként létező, Budapestet délről elkerülő V0 vasútvonal számára is.
A készülő megvalósíthatósági tanulmány alapja a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők, Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába 3 és fél, Varsóba 5 és fél órás eljutási lehetőséget szeretnének teremteni– ismertette a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A most átadott, kisebb léptékű, de a térség szempontjából jelentős fejlesztés áprilisban rajtolt el, a projektben a teljes 9-es számú vonalszakasz biztonságosabb lett. A munkálatok során új, rezgéscsillapító tulajdonsággal is rendelkező vasbeton keresztaljakat és új síneket építettek a vasúti pályába, amelyek révén
a pályasebesség az óránként 100 kilométerre nőtt.
Továbbá kilenc helyszínen átalakították a vasúti útátjárókat és két átjáróban dolgoztak a biztosítóberendezéseken. A Fertőszéplak-Fertőd állomáson emellett
- egy 55 centiméteres, akadálymentesen megközelíthető magasperont alakítottak ki,
- valamint átadtak egy esőbeállót,
- illetve a térvilágítást és vizuális utastájékoztató-rendszert is elkészítették.
A megálló mellett az autóval érkezőknek P+R parkolót építettek, a kerékpárosok pedig fedett B+R kerékpártárolókat kaptak.
Forrás: magyarepitok.hu