Mintegy 10 kilométernyi vasútvonal készült el a Fertő tó mellett

A GYSEV Fertőszentmiklós és az osztrák határ közötti pályáját mintegy 2,7 milliárd forintból modernizálták. Az átadón a következő évek látványos vasútfejlesztési terveiről is részletesen beszéltek.

Az ország északnyugati sarkában adtak át több mint 10 kilométernyi felújított vasútvonalat. A GYSEV Zrt. által működtetett pálya Fertőszentmiklós és a határ között fut, az építkezést az osztrák tulajdonú Swietelksy Vasúttechnika Kft. végezte el.

A projekt befejeztét jelentő ünnepélyes eseményt Fertőszéplakon tartották meg, ahol felszólalt Mosóczi László közlekedésfejlesztésért felelős államtitkár is. A korszerűsítést az tette lehetővé, hogy a vállalat 2015-ben megvásárolta az osztrák tulajdonostól a vasútvonalat üzemeltető céget. Így újulhatott meg 2,7 milliárd forintból a Fertőszentmiklós-Fertőújlak vonal – mutatott rá.

A következő években hatalmas vasúti fejlesztések jöhetnek

vasút

Az államtitkár kifejtette még: hogy a következő uniós pénzügyi ciklus egyszeri, egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására, előmozdítására.

Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára akár kétezermilliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra.

Az összeg lekötése érdekében a kormány a nyár végén harminckétmilliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez – emlékeztetett.

Az előkészítési projektek mintegy ezermilliárd forint forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg akár már 2022 elejére.

Mosóczi László elmondta, az Európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) forrásaiból Magyarország támogatást nyert a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságának javításához. Az új pénzügyi alap terhére megvalósuló fejlesztés értéke csaknem 19 milliárd forint.

A két szomszédos főváros közötti vasúti közlekedést a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel tervezik gyorsítani, így a Bécsbe és Nyugat-Európa felé induló járatok száma nőhet, a menetidő negyedórával csökkenhet.Hozzátette: a tervezéssel megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése.

A szükséges források rendelkezésre állnak, a Soroksár és Kelebia közötti szakasz rekonstrukciója 2025-re elkészülhet.

A tervek szerint 2021 nyarára döntési javaslat készül a Budapest-Varsó nagysebességű vasút beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről. A kiválasztott nyomvonal teret nyithat a szintén középtávú fejlesztési elképzelésként létező, Budapestet délről elkerülő V0 vasútvonal számára is.

A készülő megvalósíthatósági tanulmány alapja a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők, Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába 3 és fél, Varsóba 5 és fél órás eljutási lehetőséget szeretnének teremteni– ismertette a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

A most átadott, kisebb léptékű, de a térség szempontjából jelentős fejlesztés áprilisban rajtolt el, a projektben a teljes 9-es számú vonalszakasz biztonságosabb lett. A munkálatok során új, rezgéscsillapító tulajdonsággal is rendelkező vasbeton keresztaljakat és új síneket építettek a vasúti pályába, amelyek révén

a pályasebesség az óránként 100 kilométerre nőtt.

Továbbá kilenc helyszínen átalakították a vasúti útátjárókat és két átjáróban dolgoztak a biztosítóberendezéseken. A Fertőszéplak-Fertőd állomáson emellett

  • egy 55 centiméteres, akadálymentesen megközelíthető magasperont alakítottak ki,
  • valamint átadtak egy esőbeállót,
  • illetve a térvilágítást és vizuális utastájékoztató-rendszert is elkészítették.

A megálló mellett az autóval érkezőknek P+R parkolót építettek, a kerékpárosok pedig fedett B+R kerékpártárolókat kaptak.

Forrás: magyarepitok.hu

Rendezvényszervező, kommunikációs tanácsadó