A Kossuth Lajos Általános Iskola a Pressley Ridge Magyarország Alapítvánnyal kialakult
együttműködése keretében a 2010/11. tanévben, szeptember 1-től 4. és 5. évfolyamon
felmenő rendszerben bevezette a Re-EDucation nevelési filozófiára épülő, magatartás- és
viselkedési nehézséggel küzdő gyerekek oktatási és nevelési programját.
Programunk a 2011/2012-es tanévben kibővült a főállású osztályfőnökök beiktatásával 4-
5-6. évfolyamon. Munkájuk lényege a tanulók nyomonkövetése, az egyéni és csoportcélok
megvalósításának segítése, a szülőkkel való állandó, napi kapcsolattartás. A kerekasztal
megbeszélések moderálása, az egyéni szerződések nyomonkövetése.
A modell alapja az úgynevezett Re-EDucation (magatartási- és viselkedésminták
újratanítása) nevelési alapfilozófia. A Re-ED a gyerekek szükségleteit szem előtt tartó, és az
erősségekre koncentráló komplex intervenciós rendszer. A modellt az 1960-as évek végétől
kezdődően dolgozta ki és alkalmazza a Pressley Ridge.
Hogy működik mindez az iskolában?
A tanév kezdetén az osztály közösen határozza meg a mindennapi iskolai életükre
vonatkozó szabályokat, elvárásokat, melyek betartása a magatartás menedzsment rendszer
részét képezi. Ezek alapján tűzik ki az osztályok saját csoport céljaikat.
A tanulók teljesítményének javulásához elsősorban a gyerekek és szülők elkötelezettségére
van szükség, ezért közösen megfogalmazunk egy szerződést, amely a következő negyedév
feladatait tartalmazza a tanuló számára. Ezek alapján tűzik ki a tanulók saját egyéni céljaikat.
A szakmai team a szülővel és a gyermekkel közösen negyedévente találkozik, ahol
megbeszélik a tanuló előző negyedévi fejlődését, az előző szerződés céljainak teljesítését, s
meghatározzák a következő kitűzendő célokat, az ehhez szükséges tennivalókat egy tanulói
szerződésben rögzítjük. Munkájukat egy volt szülő mentorként segíti.
A program szerves és elengedhetetlen része az állandó, teljes nevelőtestületet érintő
képzések rendszere, a kéthetente tartott szupervízió, az irányított nevelői beszélgetések, az
Alapítvánnyal való szoros együttműködés keretében. Programunk megvalósítását támogatja
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A tanítási nap mindig a napindító beszélgető körrel: a napi célok, feladatok
meghatározásával indul, a nap végén pedig az értékelő beszélgető körrel: a célok
megvalósulásának értékelésével, egyéni és csoportos visszajelzésekkel zárul. A tanulók
minden tanóra végén röviden értékelik céljaik elérését.
Magatartási menedzsment rendszer életre nevelőprogram: a gyerekek egyéni magatartási
céljaik és közös csoport céljaik teljesítéséért minden tanórán virtuális pénzt: „Aranyat”
keresnek. Keresetüket egyéni értéklelő lapon rögzítik. A gyerekeknek hetente alkalmuk
nyílik, hogy a megkeresett pénzükért az iskolai „Aranybánya”boltban tárgyakat vásároljanak
vagy az iskolai által szervezett programokon részt vegyenek. A programban fontosnak
tartjuk, hogy a tanulók a környezetükben is tudjanak a társadalom által elfogadott módon
viselkedni, ezt különféle, gyakori tanulmányi programmal és közösségi tevékenységgel
kívánjuk biztosítani.
Programunk hatékonyan hozzájárul kitűzött célunkhoz: minden gyerek érezze jól magát az
iskolában, szerezzen sikerélményt, motivációt a tanuláshoz. Intézményünkben valósuljon
meg az inkluzív nevelés, iskolánk váljék nyitottá, befogadóvá valamennyi gyermek és szülő
számára.