Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Száz névből szűkítettek a Yettelre, a legnehezebb a lime szín kikeverése volt, és elképzelhetetlen mennyiségű helyről kell a Telenor-matricákat leszedni! De mi is az a Yettel?

Korábbi cikkünkben írtuk, hogy megtörtént a Telenor névváltása, de nézzük is, milyen kalandos történet ez!
A PPF Telecom Group 2018-ban vásárolta meg a norvég Telenortól a közép- és délkelet-európai egységeket, amiben akkor még Montenegró is benne volt, illetve Bulgária, Szerbia és Magyarország. Mivel a PPF hosszú távon tervez ezekben az országokban, és ebben az iparágban, ezért azt a döntést hozták, hogy érdemes lenne ezt a saját márkát elindítani. Nagyjából 2,5 éve indult el maga a márkafejlesztési folyamat, számtalan forgatókönyvvel.

Legalább egy százas lista állt elő, egy egyszerű dokumentumban. A helyi ügynökségek is dobtak be ötleteket, a marketingkommunikációs csapatok is, a folyamat során pedig eljött a pont, amikor a márkafejlesztő ügynökség elkezdte áramvonalasítani, az opciókat szűkíteni. Nagyjából a tavalyi év végére értek el odáig, hogy volt három olyan irány (névvel, arculattal és gondolattal), amiket már el tudtak küldeni kutatásokra. A bevezetésben érintett országok mindegyikében lefuttatták a kutatásokat. Ami a Yettelben nekem már elsőre feltűnő, az a szín, a lime-kék irány. A márkatervező ügynökség már a folyamat elején kidolgozta az arculatot bolti berendezésre, mobilapplikációra, sokféle felületre. Ebből rögtön látszódott, hogy a márkaszín jól felismerhető, és ez mindenképp segít abban, hogy megkülönböztessék magukat a piacon.
A név kapcsán a fő irányvonal az volt, hogy ne attól legyen izgalmas, ahogy hangzik, hanem attól, ahogy megtöltik majd tartalommal. A nevek önmagukban nem feltétlenül befolyásolják egy brand sikerességét. A Yettel egy nagyon jó keretrendszer, kellően rövid, karakán, jól megjegyezhető, és rajtuk múlik, hogy mit hoznak ki belőle.

Ha 2022 elején bevezetünk egy új márkát, azzal az emberek elsőként valószínűleg a mobiljuk vagy a laptopjuk kijelzőjén vagy a tévén keresztül fognak először találkozni. A legfontosabb tehát, hogy ezeken a platformokon nézzen ki jól. A digitális fejlesztések várhatóan gyorsabban fognak növekedni a jövőben, ezért a Yettel már egy digitális márka. 
A Telenor esetében volt egy embléma a logóban, a Yettelben ilyen nincs, ezért lehet játszani a név végi ponttal. A pont egy nyomatékosító elem és egyben játéktér: amikor nem statikus, akkor lehet vele játszani, változtathatja az alakját: néha pont, néha négyzet, néha háromszög. Amikor animációban a logó végén lévő pont ugrál, annak van egy külön hangeffektje is a jól felismerhetőség miatt. Ritkán, de használnak majd rövidített változatot, a monogramot is: csak Y (és pont) lesz például a mobilapplikációnk ikonja, és a boltok cégérén is. A betűtípust is külön nekik fejlesztette egy londoni cég, illetve változik a márkahang is: Pálmai Anna színművész lesz ezentúl a Yettel-hang.

A Yettel tehát belecsapott a lecsóba, és mi páholyból nézhetjük végig a márkaváltást, és persze a hozzá kapcsolódó mémeket is, amiket imádunk!:-)