Ünnepvárás terápiás kutyákkal

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Jucus egy olyan ember, aki szívét-lelkét kiteszi a beteg gyerekeknek, és ráadásul mindezt olyan alázattal és lelkesedéssel, hogy bárki megirigyelhetné. Valljuk be, hallottunk már a gyógypedagógus fizetésekről, tehát biztos, hogy nem a sok pénz teszi őt boldoggá, hanem hogy adhat, segíthet! Az pedig csak hab a tortán, hogy a kutyák is segítségére vannak a munkában! Nézzük hát hogy lesz valakiből terápiás kutyás gyógypedagógus, és hogy lehet a terápiás kutyákat beépíteni az egészséges gyerekek világába is! Interjú Lakos Judit, gyógypedagógussal!

Hogy kezdtél el terápiás kutyákkal foglalkozni?

15 éve vagyok gyógypedagógus, amit a MÁV-nak köszönhetek. ? Egyszer utaztunk Budapestre vonattal a Balatonról és a mellettünk lévő 4-es ülésen egy siket család ült, akiknek halló gyermekeik voltak. Pislogni sem tudtam, annyira imádtam, ahogy kommunikáltak egymással! Rögtön eldöntöttem, hogy én a siket jelnyelvet meg akarom tanulni és a Bárczira jelentkeztem, ahol a másik szakom az értelmileg akadályozottak pedagógiája lett. Hamar beszippantott ez a Csodavilág a Csodaemberkéivel együtt. Rájöttem, hogy amíg van báb, festék, mókaéskacagás, addig nincs lehetetlen, így mai napig értelmileg akadályozott gyermekekkel foglalkozom. Jelenleg is egy budapesti szegregált oviban tanítjuk egymásnak az életet. Anno, amikor a kisfiam 2 éves lett, vissza akartam menni dolgozni és elmentem egy állásinterjúra, ahol az volt a „feltétele” a Vezetőnek, hogy kutyás terápiás foglalkozásokat kell tartanom. Hát jóóóó, mondtam, én, akinek segéd fogalmam sem volt arról, hogy ezt eszik-e, vagy isszák. Vidéki lányként a kutyatartás kimerült akkor még a ne rakd a kutyát láncra vonalnál. Hamar kiderült, hogy ez mennyire nem erről szól. Az első foglalkozásaimnak idén már 8 éve. Azóta korai fejlesztőtől, óvodásokon át, kisiskolásokon, középiskolásokig, idősotthon lakóinak tartok foglalkozásokat. Vannak komplex fejlesztő foglalkozásaim, érzékenyítő programok, hívnak adott tantárgyhoz és tananyaghoz órára, csapatépítő-konfliktuskezelő tréningekre. Írtam 3 kutyás terápiás foglalkozásgyűjteményt, segítségül azoknak, akiket érdekel ez a terület, ami hál’Istennek egyre felkapottabb és rendszeresen tartok foglalkozásvezető képzéseket is az országban, tavaly novemberben voltunk Nálatok is, Győrben. ?

Miben látod a különlegességét ezeknek a foglalkozásoknak?

A kutyás foglalkozásokban a kutya adja azt a plusz motivációt, amire tudunk építeni.

Képzelj el egy szorongó gyermeket, aki például mindent akar, csak nem Neked megnyílni. Majd odamegy a kutya, nulla elvárással a szemében, boldogan csóválva, és semmi elvárást nem támaszt a gyermekkel szemben. A gyerek nem nekem, hanem a kutyának fog oldódni és felelősségteljes kutyavezetőként a kutyával teljesíti a feladatokat. Azt gondolom gyógypedagógusként és anyaként is, hogy a kutyázás alapja, hogy elengedjük, hogy majd MI okos, felnőttek megmondjuk, hogy mit KELL JÓL csinálni. A fenét! A kutyás foglalkozásokon a fókusz nem rajtunk van, hanem a kutya-kliens pároson. Nekem „csak” az a feladatom, hogy a kapcsolat lehetőségét megteremtsem és biztosítsam a közös élmény megszületését. Fejlesztő foglalkozásokon sokkal szívesebben kúsznak, másznak, hajtanak végre olyan feladatokat a gyermekek, amik lehet, hogy még fájdalommal is járnak számukra a mozgáskorlátozottságuk miatt, ha a kutyussal kell végrehajtani, mint nélkülük. Nem érzik feladathelyzetben magukat, a kutya a barátjuk, játszótársuk és itt játszunk és nem fejlesztünk.

Hihetetlenül fontos, a pozitív kommunikáció, és hogy mit közvetítünk a csoport és az egyén számára. Nem azt mondjuk, hogy Nem Bánt a kutya!-hanem, hogy a Kutya a barátod. Szeret Téged.

Milyen eredményeket lehet elérni? Hogy találtátok ki, hogy akár ünnepi műsorokhoz is alkalmazhatjátok a terápiás kutyákat? Mivel készültök karácsonyra a cégeknek?

Évek óta vezetek kutyás terápiás foglalkozásokat. Abban a pillanatban, hogy egy négylábú szőrcsomó (nemre és fajtára való tekintet nélkül!) megjelenik, már beindul a varázslat.

A puszta lényükkel hatnak az emberek fizikai, érzelmi és kognitív képességeikre. Ha kapcsolatba kerülünk egy kutyával, oldódik a bennünk felgyülemlett feszültség, a légzésünk is szabályosabbá válik.

Nem hiszik?

Próbálják csak ki bátran, hogy mire képes „akár csak” egy macska egy nagyon feszült nap után! Lassan, óvatosan bekucorodik az ölünkbe, majd halkból egyre hangosabb üzemmódba kapcsolva dorombolni kezd. Mi a kedves doromboló cicust simogatni kezdjük és a dorombolás és simogatás hatására, észrevétlenül kioldják belőlünk a stresszt.

Kutyás foglalkozásaink alatt rendszeresen megfigyelhető, hogy a résztvevők érzelmi állapota pozitív irányba változik, csökken a szorongásuk és vigasztalást nyújtanak Kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Egy-egy foglalkozásnak, vagy programsorozatnak egyszerre több célja is lehet.

 Többek között új ismereteket, vagy az eddigi ismeretek elmélyítését is segíthetjük az állatokról, a felelős állattartásról, vagy az állatok gondozásával kapcsolatosan. A gyermekek folyamatosan új és megerősítő ismereteket kapnak arról, hogy hogyan kell egy idegen állattal bánni – milyen egy jó gazdi?

De a pszichomotoros funkciók fejlesztésére (melyek az észlelési, mozgásszervezési, koordinációs, egyensúlyozási készségek és képességek növelését célozzák) irányuló gyakorlatokkal foglalkozhatunk az órák bevezető vagy befejező részében is, de alkothatják az óra fő részét is, mint terápiás célkitűzések.
Az órák külön követelménye a játék, a játékosság, melynek szintén kiemelkedő terápiás célja van, ugyanis a játék alkalmas a tanult mozgások alkalmazására, a koordináció, az egyensúlyérzék, a mozgástudat, a mozgásos önfegyelem, a szocializáció, alkalmazkodás a társakhoz feladathelyzetben, az általános mozgáskészség, a fizikai képességek fejlesztésére. A kutyás foglalkozások elmaradhatatlan kelléke a mozgásfejlesztés. A gyerekek nagyon szeretik végrehajtani azokat a feladatokat, amiket a kutya előre bemutat, vagy ha a kutyával együtt tudják végigvenni az akadálypályát. A négylábú segítőinkkel még egy bonyolult akadálypálya is leküzdhető, hiszen a feladat közben a barátunkra figyelünk és nem a feladatra.
A kutyázást nagyon sok területbe lehet adaptálni, igazából mindenbe. ?Pár éve már, hogy főleg ovikban az ünnepi időszakban valahogy a kutyából rénszarvas lett, de a farsangi időszak a leglátványosabb, hidd el! 😀 Képzelj el egy 35 kilós malinoist katicajelmezben! ?

Amikor a 2 gyerkőcömnél bedobtam, hogy mi lenne, ha feldobnánk a sulis ünnepvárást és hihetetlen nagy bulit csináltunk, akkor fogalmazódott meg, hogy ezt vihetnénk egy magasabb szintre is.

Aki tehát szeretne a cégben egy vidám Mikulás ajándékozást a dolgozók gyerekeinek, vagy egy igazán különleges karácsonyi partyt kutyákkal, az a Varázsmancsok oldalán megrendelheti a szolgáltatást!