32 milliárd forintot biztosít az állam a kötöttpályás projektek előkészítésére.
A 2021-2027-es uniós pénzügyi ciklusban várhatóan jelentős pénzösszegeket hívhat le Magyarország vasútépítésre. Ennek sikeres lekötése érdekében 32 milliárd forintot különített el az állam: a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), illetve a GYSEV és a MÁV gondoskodik majd a megfelelő előkészítésről – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóközleményéből.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a kötöttpályás fejlesztésekről elmondta: a következő években várhatóan a korábbinál jelentősen több támogatáshoz férhet hozzá Magyarország társfinanszírozási keretekben.
„Magyarország számára összesen akár 2000 milliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra” Szavaiból kiderült: ennek a 32 milliárd forintnak a felhasználásával a keretösszeg közel felét leköthetik a magyar szervezetek akár már 2022 elejére is.
A tájékoztató szerint a 32 milliárd forintot biztosító döntéssel megkezdődhet
- a Nyugati pályaudvar vágányhálózata és bevezető szakaszai rekonstrukciójának,
- és a lajosmizsei és váci vonalak elővárosi célú fejlesztésének előkészítése.
Emellett a Kis-Gellért hegyi alagút átépítése után a jövőben a Déli pályaudvarról emeletes motorvonatok közlekedhetnek majd Székesfehérvár és Tatabánya-Győr, a nyári idegenforgalmi főszezonban pedig a Balaton felé is.
A forrás odaítélésével elkészülhetnek az alábbi fejlesztések tervei is
- a Hatvan-Füzesabony vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak,
- a Békéscsaba-Lőkösháza vonal,
- valamint a Debrecen-Nyíregyháza szakaszok korszerűsítése.
Végül pedig a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés vonzerejét a megújuló vasúti pálya mellett
vegyesforgalmú Tisza-híd megépítése növelheti.
Villamosítási projektek előkészítésére is jelentős összegeket szánnak: a Szombathely-Kőszeg és a Zalaszentiván-Nagykanizsa vasútvonalak is fejlődhetnek majd. Emelett ezeken a vonalakon is várható villamosítási fejlesztés:
- Győr-Pápa-Celldömölk,
- Székesfehérvár-Pusztaszabolcs,
- Komárom-Székesfehérvár.
A tervek szerint a Pusztaszabolcs-Gyékényes, a Pusztaszabolcs-Pécs-Eszék és a Székesfehérvár-Nagykanizsa-Gyékényes vasúti hálózatok egyes szakaszai is fejlődés elé nézhetnek.
Forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium