Norvégia hivatalosan is megerősítette, hogy a nagy mennyiségű elektromosautó-értékesítésnek köszönhetően 2022-ben nem volt olyan ország, amely felül tudta volna múlni őket piaci részesedés tekintetében, majd nem sokkal ezt követően a kormány azt is bejelentette, hogy egy bizonyos összeghatár felett a jövőben extra adót vetnek ki az elektromos személyautókra.
A Norvégiában újonnan értékesített járművek 79.3%-a elektromos-meghajtású volt 2022-ben, ez az érték pedig a legmagasabb azóta, hogy a járműtípus forgalomba került. Jelentős növekedést sikerült elérni 2021-hez képest is, amikor ez az arány még csak 65% volt. Némi érdekesség, hogy 10 évvel ezelőtt az újonnan értékesített modellek mindössze 2.9%-a tartozott az elektromos-hajtásúak közé.
A norvégok leginkább a Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 és Skoda Enyaq modelleket részesítették előnyben.
Az elektromos autók legnagyobb piaca továbbra is egyértelműen Kína, ám a piaci részesedést tekintve már Norvégia áll az első helyen, ami nagyrészt a kormányzati támogatásoknak köszönhető.
Annak érdekében, hogy egyre több embert fordítsanak az elektromos autók felé, adókedvezménnyel kínálták a modelleket, ám a program népszerűsége végül már egyre nagyobb terhet rótt a költségvetésre, ami arra kényszerítette a kormányt, hogy felülvizsgálja az adópolitikát.
“Az elektromos autó gyakorlatilag elsőszámú választássá vált a norvégok számára, ez pedig azt jelenti, hogy újra kell gondolnunk a rendelkezésre álló pénzek felhasználását. Teljesen biztosak vagyunk abban, hogy semmi sem veszélyeztetheti az elektromos autók jövőjét, ám a kormánynak most más közlekedési szegmensekre, például az elektromos-hajtású teherautókra kell összpontosítania”, mondta Johan Vasara, a közlekedési minisztérium államtitkára.
Az új tervezet szerint azoknak, akik 47.500 eurónál drágább elektromos autót vásárolnak, a vételár mellett egy 25%-os adóval is számolniuk kell, az ebből befolyó pénz pedig az ország egyéb elektromos törekvéseit fogja segíteni.