A közútkezelő munkatársai 30 géppel dolgoznak térségünk útjain, járhatatlan útszakasz, vagy elzárt település nincsen térségünkben, de a gépi tisztítás ellenére a főutak jegesek, hókásásak, a mellékutak havasak. Ilyenkor nem árt a sofőröknek lassabbra venni a tempót, és megfelelő vezetési technikával elkerülhetők a balesetek, mondta el rádiónknak Kovács Tibor, a megyei rendőr-főkapitányság kiképzési főelőadója:
Az előjelzések szerint hideg, csapadékos időszakhoz érkeztünk. A meteorológiaiszolgálat 2. fokú riasztást rendelt el a várható tovább 20 cm havazásra tekintettel. A kialakultidőjárás arra figyelmezteti a közlekedőket – gyalogosokat és járművezetőket egyaránt,- hogykészüljenek fel a téli viszonyokra!
A gépjárműveket – főleg hosszabb autóút előtt – ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálvaminden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, agumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés kapcsán ezekmellett a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, ajégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. Azablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott guminem töröl, hanem maszatol. Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékekállapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátortkiszerelni és melegebb helyen tárolni.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általábanhosszabb, mint optimális fékezésnél. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS),úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyenkicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkorfékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll.
A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Mégakkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadássalrendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztettékki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különlegesanyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérsékletesetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomásbefolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes ahajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét éslevételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémáta hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot
a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblátkihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművekközlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannakfelszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csakazok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben vanlegalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncotcsak havas, jeges úton szabad használni.
Aki hosszabb téli autóútra indul, a fentieken kívül érdemes figyelnie az alábbiakra is:
• Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra (autó hóbólvaló kiszabadítása esetén), rugalmas vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendőmennyiségű élelmiszerre és italra is.
• Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út – és időjárási viszonyokról.Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb,ha vonattal indulunk útnak.
• Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó, rádióés televízió híradásait, beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznosinformációkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.