Leonardo da Vinciről köztudott, hogy balkezes volt, azonban egy új olasz kutatás szerint mindkét kezét használta a festés és az írás során is.
Az Artnet News cikke adott hírt róla, hogy a firenzei Uffizi Képtár szakemberei Leonardo legrégebbi ismert tollrajzát elemezték, az 1473-ban, Leonardo 21 éves korában készült képen az Arno folyó völgye és a Montelupo kastély látható.
A képre feliratokat is tett a mester, s ezek írásának dőléséből az derült ki, hogy mind a jobb, mind a bal kezével tökéletesen tudott írni. A kép elülső oldalán (vagyis magán a rajzon) a Leonardo-féle tükörírással feljegyzett dátum balkezes írás, míg a kép hátoldalán lévő, egy szerződés rövid szövege jobb kézzel íródott, vagyis mind a két kezét használta ugyanazon a képen. Abban minden szakértő egyetért, hogy a rajzon minden felirat Leonardotól származik.
Cecilia Frosinini művészettörténész szerint Leonardo balkezesnek született, azonban igen fiatalon meg kellett tanulnia a jobb kezét is használni. A kézírásaiból, beleértve a most elemzett rajzon lévőt is, egyértelmű, hogy a jobb kezét is kitűnően tudta használni. A híres tükörírásához valószínűleg onnan vehette az ötletet, hogy a rajzokhoz használt áttetsző papírlapra készült írását a lapot megfordítva tükörírásként láthatta meg.
A tájkép elemzése további érdekességre is rávilágított, mégpedig szó szerint: infravörös fénnyel megvilágítva a rajzot azon egy korábbi tájképvázlat vonalai tűntek elő, ez egy folyón átívelő híd faszénnel készült képe volt. Lehet, hogy maga a mester törölte le a vonalakat, ám az is lehet, hogy az eltelt évszázadok hatására kopott le.
Leonardo da Vinci halának 500. évfordulója 2019. május 2-án lesz, a hivatalos bejelentéseket is ekkor teszik majd meg az olasz szakemberek a rajz kapcsán feltártakról.
Szintén ezen alkalom kapcsán augusztustól a rajzot a mester szülővárosának (Vinci) Leonardo-múzeuma 5 hétre kölcsön kapja az Uffizi Képtártól. A rövid kölcsönzési idő oka, hogy a törékeny papíron lévő rajz állagának megőrzéséhez az Uffizi speciális raktározási környezetére van szükség. A hasonló rajzoknak pusztán a fény is ártalmas, így ez is csökkenti a műalkotások élettartamát.
A jeles évfordulóról a világ számtalan helyszínén emlékeznek majd meg Leonardo kiállításokkal.