Hatvan parkolóhely éjszaka is parlagon

Harmadik reggel megyek hajnalban dolgozni, és harmadszor látom, hogy üres a parkoló az Erfurti úton, ahogyan azt a tábla is kéri, ugyanakkor az aszfalton az út felbontásának semmi nyoma. Az ott élők előtt le a kalappal, hiszen minden este elzarándokolnak parkolóhelyet keresni – becslésem szerint 60-65 autó tud parkolni normál esetben ezen a szakaszon, és jellemzően 90% feletti a kihasználtsága – ugyanakkor a szolgáltató, akinek a kérésére megállni tilos táblákat helyeztek ki, nyilván végzi a munkáját nappal, de az út felbontásához még nem jutott el.

Reggel óta azon gondolkodom, hogy miért jó ez így?

Miért alakult ki ez a gyakorlat itthon? És hogy így van ez máshol is?

Tudom, hogy nem.

Pár éve például Korzikán egy merőben más megoldást láttam. Egy kempingben sátraztunk, és amikor az Ingó kőhöz mentünk belefutottunk egy útépítésbe. Fél pályára lezárták az utat, nyalókás emberek irányították a forgalmat, ahogy az bárhol a világban szokás. Igen ám, de amikor visszafelé jöttünk, az útlezárásnak nyoma nem volt. Beszedték az összes bóját és kitettek egy 30 km/h-s sebességkorlátozó táblát. Lassabban, de két sávon engedték a forgalmat. Azt mondják, ott ez a szokás.

Ha valamit építenek, akkor ott igyekeznek csak a tényleges munka idejére lezárni a területet. Ha még nem bontják fel a parkolót, akkor amikor levonulnak kiteszik a megállni tilos táblát úgy, hogy megjelölik a másnapi munkakezdés időpontját, és addig bárki maradhat. Ha az úton lehet közlekedni, csak lassabban, akkor beszedik a bójákat, és ha nincs ott senki engedik a forgalmat.

Az M1-esen aki megy Pest felé, vagy jön onnan hosszú km-es szakaszokat talál így, hogy hetekre le van zárva, de nem történik igazából ott látszólag az égvilágon semmi. Persze közlekedésbiztonság szempontjából az jobban érthető de ez?

A témában a klasszikus példám mindig egy fakivágás a Gárdonyi iskolához közel, ahol lezárták a fél utcát és már előző este kértek mindenkit, hogy keressen más helyet az autójának, mert másnap 7 és 9 között ki fognak vágni egy fát.

Abba az utcában, ahol egyébként a forgalom leginkább negyed 8 és háromnegyed 8 között van, mert sokan hozzák a gyerekeiket iskolába. Egyébként nincs.

Vajon miért nem figyelt erre a szolgáltató és miért nem akarta 8-kor kezdeni a munkát?

Azért maradt így meg az emlékeimben, mert 9-kor, mikor arra vitt az út a fa még érintetlenül állt és nyoma nem volt, hogy bárki is ki akarná vágni. De később valamikor jöttek, mert 4 óra tájékán már apróra volt hasítva.

Vajon a szolgáltatót érdekli-e egyáltalán, hogy mit gondolnak róla ilyenkor, vagy korábban többször megpróbáltak a lakosok kedvében járni, és ebből több problémájuk lett? Ezért alakult ki ez a gyakorlat?

Lehet, hogy igen, és nekik van igazuk, mert ez a módszer működik.

Mindenesetre a szabadhegyi autósok előtt le a kalappal, hiszen mindannyian tudomásul vették ezt és fegyelmezetten máshová parkolnak. Még akkor is, ha este 7 és reggel 7 között aligha zavarna bárkit is, ha oda állnának. De nem teszik, mert a tábla tiltja.

Talán ez most egy jel a szolgáltatónak, hogy ha eddig nem lehetett partnerként tekinteni a lakosságra, ennek az időszaknak már vége. És a következő hasonló munkánál már odafigyelnek ezekre a látszólag apróságokra, és tesznek ilyen és ehhez hasonló gesztusokat.

Higgyék el, meg fogjuk érteni.

Mint ahogy értjük Sukorón, a kajak-kenu pálya felé vezető úton a forgalmi lámpa jelzését. Az ugyanis a bevezető úton néha, ahogy a lámpáknál szokott pirosra vált. Ha pedig pirosra vált, van idő elolvasni mi van oda kiírva, a lámpa alá. 

Egy üzenet.

Valami ilyesmi: Ez a lámpa azért piros most, mert vagy valaki át akar kelni a zebrán, vagy Ön túl gyorsan jött be a településre.

Kint van ugyanis egy 60 km/h-s sebességkorlátozó tábla. És ha valaki ezt a határértéket átlépi, a lámpa automatikusan sárgára majd pirosra vált.

És ha odaértünk a lámpához bizony várhatunk egy fél percet, hogy kényelmesen elolvashassuk, mi miért történt.

Azóta tudom, hogy megéri figyelni erre.

Talán a szabadhegyiek is megérdemelnének egy esélyt, hogy amíg nem kezdik el a tényleges bontást, éjszakára, amikor biztos senki nem dolgozik, nyugodtan odaparkoljanak. 

Az elmúlt napokban ugyanis bebizonyították: nem fognak elszemtelenedni és betartják a szabályokat.  

Az Oxygen Media egyik alapító tagja, hivatalosan programigazgató, de lelkében sokkal inkább sportriporter, kommentátor és úti filmek operatőr-rendezője - no meg ha nagy ritkán mikrofonhoz engedik a Rádió1 egyik hírolvasó meteorológusa.