Drasztikus változás zajlik a globális munkaerőpiacon. Az előrejelzések szerint 2025-re az aktív munkavállalók 27 százaléka már a Z generációból kerül majd ki. Egyre több a fiatal menedzser és vállalatvezető is: csupán hazánkban 145 ezer cégnél aktuális kérdés a generációváltás.
Ráadásul ez a korosztály csak olyan célok és vállalatok mellett hajlandó elkötelezni magát, melyekkel azonosulni tudnak. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy képesek lesznek-e mindezt megvalósítani a vezetői székben is. Avidor András vállalkozásfejlesztési és networking szakértő szerint az újgenerációs vezetési kultúra óriási lehetőségeket rejt magában.
Szeretik feszegetni a határokat
A vállalatoktól éppen most mennek nyugdíjba a „baby boomerek” utolsó képviselői, akik híresek a csapatokhoz és cégekhez fűződő hűségükről és a hagyományos hatalmi struktúrához való ragaszkodásukról. Ezzel szemben a munkaerőpiacot éppen elözönlő Z generáció tagjai szeretik feszegetni a határokat, hozzá vannak szokva az állandó információáramláshoz, valamint a gyorsan megszerzett pozíciókhoz és javakhoz. Ez jellemzi őket a munkahelyeken is, így nem csoda, hogy sokan szkeptikusan fordulnak a fiatal kollégák felé. Friss felmérések szerint a vezetők 40 százaléka szerint a Z generáció nincs felkészülve a mindennapi kihívásokra, melyekkel a munkaerőpiacra kikerülve szembesülnek.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ez a generáció egy meglehetősen bizonytalan helyzetben lépett ki a munkaerőpiacra: gazdasági turbulenciákkal, energiaválsággal, egy világjárvánnyal és politikai konfliktusokkal is meg kellett és kell küzdeniük azoknak a cégeknek, melyek talpon szeretnének maradni. Ez azonban komoly lehetőséget is teremt a fiatal munkavállalóknak, akik élen járnak a digitális eszközök használatában; gyorsan reagálnak a változásokra, rugalmasan és agilisan közelítik meg az eléjük kerülő problémákat, valamint egy sokkal egészségesebb és fenntarthatóbb szemlélettel közelítenek a munka-magánélet egyensúlyhoz, mint idősebb kollégáik. Ezek a tulajdonságok vezetőként is sokat számítanak, nem csoda, hogy tavaly már az S&P 500-as vállalatok közel egyharmadát 50 év alatt menedzserek vezették.
Fontos számukra a jövő, és tesznek is érte
A Z generációt összekötő talán legerősebb kapocs, hogy egyáltalán nem hagyja őket hidegen a jövőjük, ezért fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást és a környezettudatosságot, sőt 32 százalékuk pontos képet akar kapni arról, hogy cégük milyen lépéseket tesz ezen célok érdekében, szemben az X generáció körében mért 14százalékkal. Persze a nyitottság, a felhatalmazó légkör, a folyamatos fejlődés és a magas hozzáadott érték igénye, valamint a direkt kommunikáció mind-mind hozzájárulnak egy újfajta céges kultúra kialakításához, melyben nagy szerep jut majd a fiatal menedzsereknek.
Avidor András szerint minden okunk megvan, hogy bizakodva tekintsünk a jövő vezetőire, mert minden adottságuk megvan, hogy valóban pozitív változást hozzanak a világba. Hozzátette: a legnagyobb kockázatot az tapasztalatlanságuk jelentheti, amit tudatos felkészítéssel, mentorálással és útmutató networking aktivitásokkal lehet a leginkább fejleszteni.
Forrás: Influence Media
Illusztráció: Pixabay