Kezdőlap Győr - Közélet Széchenyi Egyetem

Talmácsi Gábor is az első végzős versenymérnökök között Győrben

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A győri Széchenyi István Egyetem élenjárónak számít a műszaki képzésekben Magyarországon. Újabb tanúbizonyságát adta ennek az intézmény, amikor két éve egyedülálló versenymérnök képzést indított. Az első évfolyam – többek között Talmácsi Gábor gyorsasági motoros világbajnokkal a soraiban – a napokban vette át diplomáját.

Különleges pillanatok helyszíne volt a Széchenyi István Egyetem Belsőégésű Motorok Tanszékének aulája – kezdődik az egyetem közleménye. Átvette oklevelét az a tizenegy hallgató, aki elvégezte a 2019-ben indított integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök-képzést.– folytatta.

Többségük a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (MAMI) köré csoportosult szakembergárdából került ki. Ez az egyetlen olyan oktatási program nemcsak hazánkban,
hanem Közép-Európában is, amely kifejezetten a technikai sport számára képez szakembereket.

Dr. Hanula Barna, az egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának dékánja beszédében az esemény „történelmi” voltára hívta fel a figyelmet, mondván, a jelenlévők az elsők, akik versenymérnöki diplomát szereztek Magyarországon, ezen a hiánypótló, komplex szakon. A jelentős versenymérnöki múlttal rendelkező, a terület emblematikus alakjának számító oktató-kutató mindenkinek megköszönte a rengeteg befektetett munkát és a lelkes részvételt.

Dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője, szakfelelős értékelésében örömmel ismertette, hogy „valamennyi hallgató a maximális pontszámot kapta védésére, s ez
a nívó etalonként fog szolgálni a jövőben.” Hozzátette: számítanak rájuk a képzés oktatói között. „Biztos vagyok benne, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedő programnak lehetünk a részesei” – hangsúlyozta.

Az eseményen jelen volt Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főtanácsadója, a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség (Hungarian Motorsport
Development Agency – HUMDA) vezérigazgatója, aki úgy fogalmazott: céljuk, hogy az autó-és motorsport társadalmi hasznosságát – így az autóipari kapcsolódásokat, a mérnökképzést, az utánpótlás-nevelést – is erősítsék. Ehhez szerinte nagyon fontosak az olyan partnerek, mint a Széchenyi István Egyetem, illetve a tavaly létrejött, a szakembereknek, versenyzőknek afféle magyar motorsport-akadémiaként gyakorlati lehetőséget biztosító Hungarian Racing Engineering Team. – írja a közlemény. Kiemelte, hogy ezekre az értékekre alapozva sokkal komplexebb tudást, gondolkodásmódot képes felmutatni az ország e területeken.

A büszke diplomások egyike Frecska János, a MAMI gyakorlati oktatója volt. „Amióta az eszemet tudom, motorozom, motorszereléssel foglalkozom. Rengeteg pluszt, hasznos tudást kaptam ezen a képzésen a telemetriától a futóművek beállításáig, így rendkívül elégedett vagyok” – válaszolta.

A végzettek között volt Talmácsi Gábor is, aki máig felejthetetlen bravúrt végrehajtva 2007- ben világbajnoki címet szerzett a MotoGP 125 köbcentiméteres kategóriájában. „A motorversenyen ugyan egy ember ül a motoron, mégis csapatsportról van szó. Ez ezen a képzésen is bebizonyosodott, hiszen rengeteget tanultunk egymástól – fejtette kikérdésünkre. – Azért jelentkeztem erre a képzésre, hogy meglévő tudásomat tovább csiszoljam, mérnökökkel dolgozhassak együtt. Közben versenyzői, csapatvezetői, csapattulajdonosi tapasztalataimat felhasználva oktattam is a futóművek, a geometriai beállítások és az ergonómia témakörökben, s a jövőben is tanítok. A szakdolgozatom témája a motorversenyzés ergonómiája volt, erre szeretnék specializálódni.”  – írták a forrásban.

 

Fotó : SZEN