Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Vége a gondtalan óvodai éveknek, itt az iskola! Hogy birkózzunk meg vele? A szólőnek és a gyereknek is nagy váltás ez, hiszen teljesen más rendszerbe kell beleintegrálódnia a gyermeknek, aki addig csak játszott, vagy rajzolt, kreatívkodott, énekelt, verset tanult játékosan.

Egy hatéves gyermeknek nincsenek lézerfókusz képességei, különösen a fiúknak. Vannak, akik könnyebben összpontosítanak az iskolai feladatokra, a többség esetében azonban relatíve rövid az az idő, amit egyhuzamban képesek koncentrálni. Ha a gyermekünk képes megérteni és megjegyezni az iskolában tanultak lényegét, az otthon elsajátított tananyagot pedig reprodukálni tudja az iskolában, akkor nincs nagy gond.

Azért íme néhány kérdés, amit érdemes feltennünk magunknak:

  • Képes a gyermekünk követni az utasításokat, különösen az összetettebb, több lépésből álló feladatokat?
  • Jóval tovább tart számára egy feladat megoldása, mint a többi korabeli gyermeknek? (pl. házifeladat)
  • Gyakran elhagy, elfelejt dolgokat?

Amennyiben igennel feleltünk a fenti kérdésekre, nem kizárt, hogy gyermekünk az ADHD (magyarul: figyelemhiányos hiperaktivitási zavar) jeleit produkálja. Ha nem, vagy nem vagyunk biztosak benne, legyünk türelmesek. Hiszen még mindig elég kicsi, idővel javulhat a koncentrációs képessége. Azonban, ha hosszabb távon sem tapasztalunk változást, érdemes szakemberhez fordulni.

Addig is, hogyan segítsünk neki?

1. Stimuláló tényezők kiiktatása

Kezdjük azzal, hogy kikapcsoljuk a tévét és nyugodt, egyéb stimuláló tényezőktől mentes (videójátékok, játékok, sok ember) körülményeket biztosítunk neki a tanuláshoz. Ha nem kísértik azok a dolgok, amelyek sokkal izgalmasabbak számára a tanulásnál, csökkenthetjük a figyelemelterelés kockázatát.

2. Priorizálás

Tanítsuk meg neki kisebb lépésekre lebontani egy nagyobb feladatot. Magyarázzuk el, hogy addig, amíg az egyikkel nem végzett, ne is gondoljon a következőre.

3. A szünet fontossága

Egy hatéves gyermek számára ideálisan 10 perces legyen egy tanulási blokk, majd jöhet egy 5 perces szünet.

Mindemellett szüksége lesz bizonyos időközönként némi szünet beiktatására. Vannak gyermekek, akik ezt 5 percenként igénylik. Ilyenkor 2-3 percre felugorhatnak, játszhatnak egy kicsit. Egy hatéves gyermek számára ideálisan 10 perces legyen egy tanulási blokk, majd jöhet egy 5 perces szünet és így tovább. Ehhez egy órát is az asztalra helyezhetünk, hogy a kicsi is követni tudja, hogy mennyi ideig kell még koncentrálnia.

4. A jutalmazás nem bűn

Az is rendben van, ha időnként megjutalmazzunk a gyermekünket valamivel, ha sikerült időre teljesítenie a házi feladatát. Kaphat például egy matricát, ha 10 percig képes volt koncentrálni. Ha pedig összegyűlt 10 matrica, megajándékozhatjuk valami számára kedves dologgal vagy élménnyel (pl. elmegyünk együtt fagyizni vagy állatkertbe stb.)

Általános dolog, hogy minden gyermek más, mindenkihez más út vezet, de ne aggódjunk, van út, csak végig kell menni rajta!