Aztán a koronavírus-járvány idején az amerikai hatóságok visszahozták ezt a már bevált gyakorlatot, és olyan nagy nevek bukkantak fel a koronavírus elleni védőoltás népszerűsítésére a reklámokban, mint Martha Stewart életmódguru, Charlie Puth énekes és Mitchell McConnell szenátusi kisebbségi vezető.
Mivel azonban a világ egyre inkább a közösségi média felé terelődik, olyan hírességek, mint Hilary Duff színésznő, Dwayne “The Rock” Johnson színész, Dolly Parton énekesnő, és még sokan mások arra használták fel jelenlétüket az Instagramon és a Twitteren, hogy a koronavírus elleni védőoltást népszerűsítsék.
Hiába azonban a sok törekvés, mivel igen sok híresség inkább a félretájékoztatást táplálta, és rendre olyan dezinformációkat közöltek követőikkel és rajongóikkal, melyek egyrészt nem fedték a valóságot, másrészt pedig a rajongók tényként kezelték a legkevésbé sem tudományos megközelítéseket, melyekben a hírességek kétségbe vonták a vakcina biztonságosságát és hatékonyságát.
A BMJ Health & Care Informatics című folyóiratban közzétett tanulmányban a kutatók 2020 januárja és 2022 márciusa között közel 13 millió tweetet vizsgáltak a koronavírusról és a vakcinákról.
Az általuk elemzésre kiválasztott sztárok közé olyan emberek tartoztak, akik megosztották az oltóanyagokkal kapcsolatos szkepticizmusukat, akiknek a vírussal kapcsolatos tweetjei félretájékoztatásként lettek azonosítva, vagy akik retweetelték a koronavírussal kapcsolatos félretájékoztatást.
Köztük volt többek között Nicki Minaj rapper, Aaron Rodgers futballista, Novak Djokovic teniszező, Eric Clapton énekes, Rand Paul szenátor, Donald Trump volt elnök, Ted Cruz szenátor, Ron DeSantis floridai kormányzó, Tucker Carlson televíziós műsorvezető és Joe Rogan kommentátor is.
A tanulmány megállapítása szerint a hírbemondók és a politikusok által megosztott tweetek és retweetek gyakorolták a legnagyobb hatást a felhasználókra. A tanulmány társszerzője, Brianna White a tanulmány eredményei kapcsán megosztotta:
“Eredményeink arra utalnak, hogy az általunk említett, a hírességek által megosztott üzenetekkel együttesen megjelenő érzelmi tartalmak következetes mintázatai befolyásolták a közvéleményt, és nagymértékben ösztönözték az online közbeszédet, legalábbis a koronavírus-járvány első két évében.”
A szakértő hangsúlyozta:
“Azt is állítjuk, hogy – mivel a súlyos negatív egészségügyi következmények kockázata növekszik az egészségvédő magatartási ajánlások be nem tartásával – megállapításaink nyilvánvalóan arra utalnak, hogy a társadalmi elit polarizált üzenetei elbagatellizálják ezen súlyos negatív egészségügyi következmények kockázatát.”