Cikkünk frissítése óta eltelt 6 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Erre a megdöbbentő információra csak annyit tudunk mondani: örülünk, hogy ketten ülnek abban a pilótafülkében…

Ha idén nyáron utaztál valahová, akkor megvan rá az esély, hogy repülőre pattantál, hogy a vakációdat valahol mondjuk a tenger partján töltsd. Így hát nem ismeretlen neked sem az érzés, mikor a szűk folyosón tolod a kéizpoggyászod. Te is láttad már (ezerszer) a légiutaskísérők biztonsági bemutatóját. És te is jó pár tippet olvastál arról, hogyan bírd ki a hosszabb utakat. 

Azzal tehát már eléggé képben vagyunk, mi történik a mi oldalunkon. Ezerszer izgalmasabb lenne megtudni, mi zajlik a pilótafülkében. Nos, ehhez elég csak a TikTokhoz fordulni, ahol bármilyen téma is érdekeljen minket, mindig találunk valakit, aki rendelkezik az infóval. Nos, a @pilot_geeza felhasználónevű tiktoker történetesen pilótaként dolgozik, és elég gyakran árul el kulisszatitkokat a platformon.

 

A legmegdöbbentőbb dolog, amit valaha elmesélt az az volt, hogy a pilóták nyugodtan alhatnak repülés közben. „Van, hogy elalszunk repülőgép vezetése közben. Kétféleképpen pihenhetünk a pilótaülésben: az egyik a kontrollált szundi, a másik a kontrollált alvás” – magyarázta. A tiktoker pilóta elmondta, hogy ez csak úgy eshet meg, ha a két vezető közül az egyik teljes egészében éber, mindenre figyel. Illetve, ha éppen nincs túl sok tennivaló.

„A kontrollált szundi csak legfeljebb 30 percig tarthat. Fél óra után, ha jól érezzük magunkat, toljuk tovább a normális munkát” – mondta. Ehhez képest a „kontrollált alvás” egy kicsit tovább, 45 percig is tarthat. „A háromnegyed óra múlva még szüksége van az embernek egy 20 perces időszakra, hogy magához térjen.” Ez állhat abból, hogy megisznak egy kis teát, kávét, esznek valamit, esetleg elmennek mosdóba. 

„Haver, nem tudsz ébren maradni 5 órát?” – kérdezte egy kommentelő a videó alatt. Erre a pilóta elmagyarázta, hogy „a legtöbbször 8-10 órákat repülünk. Hajnali 1-kor kell jelentkezni, így te is fáradt lennél.” A legtöbb hozzászóló azonban nem igazán zavartatta magát az információ hallatán. A legtöbben azzal a kommentelővel értettek egyet, aki azt írta: „inkább vezesse egy kipihent pilóta a gépet, amin repülök, mint egy olyan, aki alig bír ébren maradni.”