Mi lesz, ha kifogyunk a rendszámokból?

Cikkünk frissítése óta eltelt 5 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

16 hónap. Mindössze ennyi ideig tartott ki a már kifutott R-betűvel kezdődő rendszámsorozat, 2019 év végén már az S-betűs zöld rendszámokat osztogattak. Ez rekord gyorsaságnak számít, oka a jól pörgő újautó-piac és a végeláthatatlan mennyiségben honosított nyugat-európai használtautók forgalomba kerülése. Mindez azt jelenti, hogy a jelenlegi három betű – három szám kombinációjú rendszámoknak alig néhány évük maradhatott hátra.

Az S-et is beleszámolva még összesen 4 betűvel kezdődhetnek rendszámok, utána az abc végére értünk, egy újfajta rendszernek kell életbe lépnie. Az elmúlt 15 évben átlagosan 3 évig tartott ki egy betű – például a 2008-as válság hatására az L betű volt érvényben 2007 és 2012 között – de a tendencia azt mutatja, hogy évről évre egyre kevesebb ideig regnálhat egy-egy betű.

A korábbiakban úgy kalkuláltak, hogy az új rendszer kialakításával elég majd csak 2030 környékén bajlódni, ha azonban az autópiac lendülete nem törik meg, akkor már akár 4-5 éven belül is esedékes ennek kitalálása. A jelenlegi S betűvel kezdődő forgalmi rendszámok talán már 2021 év elején elfogynak, azt követően pedig csupán a T, a V és a Z betűk állnak rendelkezésre. És ennyi, nincs tovább. Na de vajon mi jön ezután?

Több megoldás is szóba jött, jöhet. Egyrészt kiút lehet a személyhez kötött rendszám, vagyis, ha egy jármű adásvételét követően az új tulajdonos a korábbi autójának az azonosítóját kapná meg. A legegyszerűbb és legolcsóbb a forgalomból véglegesen kivont rendszámok újbóli kiadása lenne. Ugyanakkor ez sem tekinthető véglegesnek, de jelentős tartalék van a lehetőségben.

Nyilvánvaló, hogy a jelenleg használatos kombinációban van még potenciál, de csak idő kérdése, hogy valami merőben új rendszer jelenjen meg Magyarországon. A legkézenfekvőbb megoldást a területi alapon kiosztott rendszámok jelenthetik, melyet jelenleg is sok helyen alkalmaznak a világban. Ez azonban egy teljesen új szisztéma kiépítését tenné szükségessé, ami a szakértők szerint nagyon magas járulékos költségekkel járna.

A területi alapú rendszám Nyugat-Európában már egy bevált rendszer. Előnye például, hogy bármilyen közlekedés szituációban, balesetben egyből beazonosítható, hogy hova tartozik a közlekedő. Ugyanakkor adásvételkor cserélni kellene, hiszen például egy Debrecenből a fővárosba kerülő autóra ebben az esetben szükséges új azonosító igénylése.

A most érvényes rendszer 1990 óta van használatban, a sorozatot az AAB-001 indította el annak idején. Az elv máig sem változott, csupán az ország 2004-es Európai Uniós csatlakozását követően a korábbi magyar lobogót a kék alapon elhelyezett sárga csillagok váltották a JDA-001 kombinációtól kezdődően a rendszámok bal oldalán. Változás volt még, hogy 2016 óta már nem kerülnek felragasztásra a rendszámtáblára a környezetvédelmi besorolást és a műszaki vizsga érvényességét igazoló matricák sem.

Ezen túlmenően 2021. január elsejétől az ideiglenes rendszámok rendszere már biztosan átalakul, EU-s jogharmonizációs és egyszerűsítési célok miatt változik a jelenleg érvényben lévő szabályozás. A forgalomban lévő E, M, SP, P és Z betűvel kezdődők helyét egységesen az I betű veszi át és megszüntetik a vámeljárás alá vont gépjárművek V-s rendszámát, valamint a lassú járművek Y betűvel kezdődő rendszámát is. Hogy milyen rendszer követi a jelenlegit, még nem tudni.