Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Egy tiktokker robbantotta be a témát, ahogy levideózta, az orosz polcokon ott virítanak az országból kivonult márkák termékei. 

Több százezres követőtáborral rendelkezik az a TikTok-profil, amiben egy magyar nő Oroszországban járkálva mutatja meg, hogy azok a nagy márkák, amelyek elvileg kivonultak az országból, mégiscsak ott vannak a polcokon. Ezekre a videókra a kormányközeli média is felfigyelt, és rögtön a nyugati cégek képmutatásáról értekeztek. 

Két magyarázat van erre:
Az egyik a párhuzamos import, amikor az adott márkatermék behozatala tulajdonosi engedély nélkül, általában valamilyen közvetítő szereplőn keresztül mégis megtörténik. A Coca-Cola esetében ez úgy valósult meg, hogy egy kereskedő cég egyenesen amerikai áruházakból felvásárolt üdítőket adott el Oroszországban. A Coca-Cola perelte is a céget, csakhogy az orosz bíróság nem a márkatulajdonosnak adott igazat. Mindemellett az orosz törvényhozás az országot ért szankciókra reagálva, 2022 márciusában több termék esetében legalizálta a párhuzamos importot, a lista pedig azóta is csak bővül. 

A másik magyarázat, hogy az eladott leányvállalatok a megmaradt készletüket értékesítik. Erre példa az LPP – a Reserved, a Mohito vagy a Sinsay márkák tulajdonosa -, aki valóban kivonult Oroszországból, orosz leányvállalatát pedig el is adta. Az ezt felvásárló kínai nagyvállalat ugyan nem kapott jogot az LLP-hez tartozó márkanevek használatára, de jogában áll a már legyártott termékeket értékesíteni.