Egyre gyakoribbak az online csalások, és folyamatosan változnak a módszerek is. Emiatt az elmúlt egy évben megháromszorozódott a kibertérben elkövetett visszaélések száma.
Egyre jobb minőségűek a korábban könnyen felismerhető adathalász e-mailek is: kevesebb bennük a helyesírási hiba és magyartalan megfogalmazás, így nehezebb megkülönböztetni, szolgáltatótól vagy csalóktól érkezett-e.
Új módszer az úgynevezett "adathallászat", vagyis csalárd telefonhívás, amikor szolgáltató, például bank nevében telefonálnak a csalók, hogy így szerezzenek meg személyes, érzékeny adatokat. A szakértők éppen ezért azt javasolják, amikor bank nevében adatot kérnek telefonon keresztül, az ügyfél szakítsa meg a hívást, és a pénzintézet ismert elérhetőségén kezdeményezze az egyeztetést.
A harmadik módszer az, amikor sms-ben akarnak személyes, érzékeny adatokat megszerezni, például csomag kézbesítésére vagy jogosulatlan banki tranzakcióra hivatkozva. A csaló sms általában tartalmaz egy linket, de pont ez a csapda: a pénzügyi szolgáltatók a rövid szöveges üzenetben nem küldenek olyan linket, amelyben személyes adatokat kérnek. ezeket éppen ezért nem szabad használni – hangzott egy Budapesten tartott sajtótájékoztatón.
Bármilyen csatornán is érkezzen az adathalász-támadás, az nem más, mint egyfajta pszichológiai hadviselés az online térben. Az elkövetők megtévesztéssel akarnak adatokat megszerezni, módszereik pedig egyre kifinomultabbak és naprakészebbek. Például indul már adathalász támadás az egyik bank tervezett leállása idején, illetve az egyik streamingszolgáltató nevében is küldtek hamis üzenetet, hogy kicsalják a gyanútlan felhasználó adatait.
Továbbra is népszerűek a csomagküldős csalások, a nyereményjátéknak álcázott hirdetések, a közösségi oldalra jellemző azonosításkérések és a "te vagy a videóban?" típusú üzenetek. Ezek közös veszélyforrása az üzenetben található link, amelyre kattintva vagy adatokat szednek ki a felhasználóból, vagy egy program telepítésére veszik rá.
Nem árt tehát résen lenni. Kattintás előtt gondoljuk végig, mennyire valósághű az üzenet, amit kaptunk. Várunk-e csomagot, illetve ügyfele-e vagyunk-e egyáltalán a szolgáltatónak, melytől az sms érkezett, éppen ezért jobban tesszük, ha utánajárunk a dolognak, a közösségi oldalon ismeretlentől érkező privát üzenetet ugyancsak célszerű figyelmen kívül hagyni.
Ha pedig valaki adathalász üzenetet kap, tájékoztassa róla ismerőseit, és ha valaki adathalász támadás áldozatává vált, haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot az érintett szolgáltatóval és tegyen rendőrségi feljelentést.
Az online térben áldozattá válást megelőző további tanácsok a kiberpajzs.hu oldalon, a kibervédelmi intézet közösségi oldalain és a rendőrség oldalán található.
Illusztráció: pixabay.com