Az adóellenőrzéseket megalapozó kockázatkezelés, kiválasztás fókuszában egyrészt az adózói életút különböző szakaszaihoz (alakulás, működés, átalakulás, megszűnés) köthető kockázati tényezők, másrészt kockázatos adózói kapcsolatok állnak.
Stratégiai cél, hogy a NAV, mint hatóság minél előbb fellépjen a jogsértő adózókkal szemben.
Előtérbe kerülnek az aktuális gazdasági folyamatok, ezért a vizsgálatok jelentős része az elrendelés évét, és azt megelőző 1-3 évet érinti majd.
Számíthatnak ellenőrzésre az induló vállalkozások (ún. „fantom” cégek kiszűrése érdekében), azon működő vállalkozások is, akik nem tesznek eleget bevallási kötelezettségüknek; gyakorta változtatják székhelyüket, illetékességüket, illetve tulajdonosi körüket, adóminimalizálók, tartósan veszteségesek, vagy akik esetében adócsalásban, számlázási láncértékesítéses ügyletekben való részvétel gyanúja merül fel.
Emelkedni fog a helyszíni vizsgálatok, adatgyűjtések száma az illetékességet váltó adózóknál, valamint a jelentős beruházások esetén, különösen, ha az támogatások felhasználásával valósul meg.
Továbbra is nagy szerepet kapnak a kiutalás előtti ellenőrzések a jogosulatlan visszaigénylések gyors megakadályozása érdekében; a bevallások utólagos vizsgálata vonatkozásában pedig a fiktív számlázás, körbeszámlázásos ügyletek és értékesítési láncok felderítése; a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait illető bevételek megrövidítésének feltárása. Vagyonosodási vizsgálatra elsősorban az adócsalás gyanús ügyletekkel érintett, illetőleg jelentős hátralékkal felszámolásra került cégek tulajdonosai, képviselői körében kerül sor.
Új feladatként jelenik meg a transzferárak ellenőrzése a multinacionális vállalkozások mellett a kis- és középvállalkozásoknál; a reklámköltségek elszámolásának ellenőrzése; a fordított adózás szabályainak, a tőzsdei ügyletek vizsgálata; a magánszemélyek egyes jövedelmeit terhelő különadó ellenőrzése stb.
A tevékenységek közül 2011. évben is elsősorban a szolgáltató szektor és ezen belül is a nagykereskedelem (különösen gépjármű, gabona, dohány, ruházat, lábbeli, számítógép, építőanyag stb.) kerül kiemelésre. Emellett figyelemmel kíséri az adóhatóság többek között az őrző-védő szolgáltatókat, illetve a vagyonkezelői, tanácsadói szolgáltatást nyújtókat, építményüzemeltetőket; az ipari és a mezőgazdasági szektorokból az építőipar, az élelmiszergyártás, húsfeldolgozás és tartósítás mellett az erdőgazdálkodást és a fakitermelést is.
A jövedelmezőség elmaradását vizsgálja az adóhatóság a vegyes termékkörű nagykereskedelem, a saját tulajdonú ingatlan adásvétele, valamint az összetett adminisztratív szolgáltatás vonatkozásában.
A következő évek adóellenőrzéseit előkészítő adatgyűjtések főbb irányait a vendéglátás; egyéb személyi szolgáltatás; reklám, piackutatás; és munkaerő-piaci szolgáltatás képezik.
Az idei évtől az ellenőrzési irányelvek magukba foglalják fentieken túl a vámra, jövedéki adóra és környezetvédelmi termékdíjra vonatkozó célkitűzéseket is.
A NAV 2011. évi ellenőrzési irányelv teljes terjedelmében elérhető a www.nav.gov.hu (www.apeh.hu) honlapon.