Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Fokozott kátyúveszély az utakon

Cikkünk frissítése óta eltelt 13 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Az elmúlt hetek változékony időjárása jelentősen kedvezett a kátyúképződésnek. A fagyási és
olvadási ciklusok gyakori váltakozásának köszönhetően az elöregedett burkolatú 30 ezer kilométeres közúthálózaton könnyebben keletkeznek úthibák.
Jelenleg a cég kapacitásait nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok, ugyanakkor télen is, amennyiben az időjárás is engedi, a Magyar Közút 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja – tartósan 0 fok felett és száraz idő esetén – folyamatosan végez kátyúzási munkákat.
A kátyúzási munkákat mindig ütemezetten végzi a közútkezelő, a balesetveszélyes kátyúkat a lehető legrövidebb időn belül kijavítják, a többi kátyú megszüntetését pedig ütemterv szerint végzik, a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon lévő kátyúk megszüntetése elsőbbséget élvez. Tartósan kedvezőtlen időjárás esetén ugyanakkor előfordulhat, hogy egy-egy kátyú ugyanazon a télen többször is kipereg az elöregedett burkolatú úthálózaton, így azt újra és újra be kell tömni. Különösen igaz ez azokon az utakon, amelyeken nagy tehergépjárművek közlekednek, mert az ezek nyomán keletkező rezgések és repedések mindig újabb támadási felületet adnak a víznek és a fagynak.
A keletkezett kátyúkat folyamatosan javítja a Magyar Közút, de sok helyen táblákkal kell felhívniuk a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra addig, amíg a javítást el tudják végezni. A kátyús vagy kátyúsodásnak különösen kitett útszakaszokon, a cég szakemberei sebességkorlátozást rendelnek el. A Magyar Közút fokozottan felhívja a közlekedők figyelmét, hogy nem kint felejtett sebességkorlátozó táblákról van szó.
A Magyar Közút idén december végéig közel 96 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel, a javítási munkákra közel 7,5 milliárd forintot költött. A november 10-e óta tartó téli üzemeltetési időszak alatt ebből több mint 520 millió forintot költött a társaság kátyúzásra.