Cikkünk frissítése óta eltelt 6 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ezúttal a Foxpost és a GLS érintett a kérdésben, a nevükben csalók próbálnak pénzt kicsalni jóhiszemű emberekből. 

Nemrégiben újabb figyelmeztetést adott ki a Foxpost, melyben óva inti az ügyfeleit, mert csalók már telefonon is próbálkoznak a megtévesztésükkel. A csomagküldő szolgáltató a felhívásban arra kéri a lakosságot, hogy az sms-ben vagy e-mailben csomag érkezéséről, szállítási cím megváltozásáról hírt adó üzenetekkel mindig legyenek körültekintőek. Hangsúlyozzák, hogy a Foxpost csak foxpost.hu URL címről kommunikál ügyfeleivel és nem kér az eladótól bankkártya adatokat semmilyen formában, de magánszemélyektől még bankszámla adatokat sem, mivel azokat egyedül az online piactér kéri, amikor a felhasználó ott regisztrál.

A foxpost.pro vagy bármilyen egyéb kiterjesztésű domain név nem általuk üzemeltetett. Ezek a honlapok ugyan megszólalásig hasonlítanak a Foxpost oldalára, de nem garantált, hogy az átirányítás után nem lopják el az ügyfél bebillentyűzött adatait!

Hasonló csalási próbálkozások történnek más csomagküldő szolgáltatók, pl. a GLS nevében is! Legyenek résen!

Mi is történik ilyen esetekben:

  • Az adathalász csalások alkalmával egyre gyakoribb, hogy nem banknak vagy pénzügyi szolgáltatónak álcázva, hanem valamilyen nagy ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató nevében keresik fel áldozataikat (pl. közmű-, telekommunikációs-, és kábelszolgáltató, csomagküldő- vagy futárszolgálat). Rendőrségi jelzések alapján ismert, hogy mostanában is sokan kaptak sürgető hangvételű sms-t csomagküldő szolgáltató nevében.
  • Egy ilyen üzenetben vagy levélben az is gyanús lehet, ha azt gondoljuk, hogy nem gyanús.
  • A kibertér bűnözői ugyanis a csomagküldő szolgálatok nevében a valódihoz megtévesztésig hasonló sms-eket vagy e-maileket küldenek annak érdekében, hogy a sértettek személyes, bankszámla vagy bankkártya adatait megszerezzék. Ezekben az üzenetekben csomagküldő szolgálatként szólítják fel leendő áldozatukat pl. a termékek kézbesítéséhez szükséges adatok pótlására. Az üzenetek tartalmaznak egy linket is, amelyre a gyanútlan felhasználó rákattintva a bűnözők által kezelt online felületre érkezik, ahol számos személyes és bankkártyához tartozó adat megadására kérik őt a termék postázása érdekében.
  • Ne dőljenek be a csalóknak! A csalárd szándék felismerhető!

Amennyiben csomagot várnak és ilyen üzenetet kapnak, fogadják kétkedve, és figyeljenek az alábbiakra:

  • Ha csomagot rendeltek és értesítést kapnak az érkezéséről, minden esetben ellenőrizzék, hogy valóban attól a csomagküldőtől kapták-e az sms-t vagy az e-mailt, amelytől várják! Az ismeretlen feladótól érkező üzenetben szereplő linket ne nyissák meg!
  • Fontos megemlíteni, hogy a csomagküldő szolgáltatók saját, hivatalos weblapjukra irányítják át a felhasználókat a csomagkövető rendszer eléréséhez! Az üzenetben érkezett hivatkozásra kattintás előtt minden esetben érdemes ellenőrizni, hogy milyen címen nyílik meg az adott tartalom (URL), és ha ez már látszólag is eltér a szolgáltató valós oldalától, azt mielőbb zárják be!
  • Mindenképpen ügyeljenek arra, hogy a bűnözők hamis linkeket, URL-eket használnak, hogy az embereket adathalász webhelyekre irányítsák.
  • Kérjük, mielőtt rákattintanának bármilyen linkre, a kurzort tartsák a hivatkozás fölé, hogy a böngésző megjelenítse a hivatkozás előnézetét, vagyis megmutassa, hogy milyen oldalra készülnek a kattintással belépni. Mobil eszközön, ha az ujjaikkal hosszan lenyomva tartják a hivatkozást, ugyanezt érhetik el, így ellenőrizhető az URL.
  • Kérjük, hogy az üzenetekben megjelölt ismeretlen alkalmazásokat ne töltsék le se a telefonjukra, se más informatikai eszközre!
  • Ha mégis bűncselekmény áldozata lett, haladéktalanul értesítse a rendőrséget, vagy tegyen bejelentést a 112-es, ingyenes segélyhívó számon, illetve értesítse bankját, amennyiben a számlája is érintett!

Forrás: Kiberpajzs.hu